Blogi

Jouko Niinimäki

Yliopistojen kansainvälisyyden merkitystä on vaikea yliarvioida

Kansainvälisyys on yliopistolle niin tärkeä laadun varmistuksen työkalu, että sitä on alettu pitää lähes itseisarvona. Yliopistojen kansainvälisyydellä on laadun lisäksi monia merkittäviä yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Kansainvälisyyden kautta kannetaan globaalia vastuuta. Yliopistojen tutkimus tuottaa tietoa, joka kasvattaa yhteistä tietovarantoa. Yhteinen tietämys auttaa kansainvälistä tiedeyhteisöä ratkomaan suuria haasteita, joita ovat esimerkiksi raaka-aineiden, veden ja ruuan saatavuus, ilmastonmuutos, merien…

Turo Kilpeläinen

Korkeakoulujen vaikuttavuuden erilaiset kasvot

Vuosia sitten marssin esimieheni luokse ensimmäiseen resurssikeskusteluun innokkaana, mutta kovin vihreänä tietojenkäsittelyn yliopettajana. Työaikasuunnitelmani koostui hankkeen projektipäällikkyydestä, kurssien pitämisestä sekä muista yliopettajalle kuuluvista hallinnollisista vastuista. Hankemaailma oli entuudestaan tuttua. Opetuksen, erityisesti sisällöiltään erilaisten kurssien haltuunotto uskottavasti ja laadukkaasti, mietitytti. Takaraivossa jyskytti kysymys: entä jos keskittyisin yhteen kurssiin, jota opettaisin useammalle korkeakoululle? Ajatuksen ympärille rakentui 2010-luvun…

Tiina Äijälä

Lukioyhteistyöllä innostusta luonnontieteiden opiskeluun

Suomi kaipaa lisää teknillisesti orientoituneita ja osaavia ihmisiä. Teknilliset yliopistot ja tiedekunnat vastaavat mieluusti tähän tarpeeseen. Ongelmana on kuitenkin se, että perusosaamisena teknillisillä aloilla on pitkän matematiikan oppimäärä. Tällä hetkellä noin 12.000 ylioppilasta vuodessa kirjoittaa pitkän matikan ja tutkimuksen mukaan kirjoittajien määrä on laskussa. Matikka ei ole seksikäs ala ja nuorisolla on käsitys siitä, että…

Yhteistyö työelämän kanssa on tärkeää kaikilla koulutusasteilla

Koulutuksen ja työelämän yhteistyö on kestoteema julkisessa keskustelussa. Oppilaitosten merkittävä tehtävä on tarjota osaamista, jolla pärjää muuttuvassa maailmassa. Työelämän muuttuvien tehtävien ja vaadittavan osaamisen seuraaminen ja ennakointi on elintärkeää, mutta myös haastavaa. Osaamisen ennakointia auttaa tavoitteellinen verkostoituminen ja yhteistyö. Oppilaitosten tärkeä yhteistyötaho on osaavaa työvoimaa tarvitseva työelämä. Kun työelämän osaamistarpeet muuttuvat, on tiiviissä yhteistyössä oppilaitosten…

Maailmanlopun meininkiä ammatillisessa koulutuksessa

Riikka Vataja, 28.09.2018 ”Ammattikoululaisten tyytyväisyys opetukseen laskussa”, ”Ammatillisesta koulutuksesta katosivat opettajat”, ”Ammatillisen koulutuksen nykytila on karu” – siinä muutama nosto ammatilliseen koulutukseen liittyvistä viimeaikaisista uutisotsikoista. Otsikoiden perusteella ammatillisessa koulutuksessa olevien nuorten ei tarvitse enää raahautua koulun penkille eikä ketään myöskään suuremmin kiinnosta heidän hyvinvointinsa. Pärjätköön miten parhaaksi taitavat. Ammatillisen koulutuksen uudistus astui voimaan vuoden alusta…

Ylistys lukutaidolle ja kirjoille

Suvi Huotari, 24.09.2018 Lukutaito on oppimisen perusta. Suomalaiset ovat olleet lukutaitoista kansaa ja innokkaita lukijoita. Viime vuosien kehityskulku on kuitenkin ollut huolestuttavaa, sillä tutkimusten mukaan etenkin lasten ja nuorten lukutaito on laskenut ja polarisoitunut, eikä kirjoja enää lueta entiseen malliin. Samaan aikaan myös vaatimukset lukutaidolle ovat muuttuneet: erilaisia tekstejä pursuavassa maailmassa on oltava monilukutaitoinen. Vastauksena…

Yhdessä kohti tulevaa

Anne Somer, 15.08.2018 Kesäloma on ohi ja töihin on palattu levänneenä ja akut ladattuna. Nyt onkin aika ottaa suunta kohti syksyä. Tänä vuonna kesäloma tuntui erityisen tärkeältä ja ansaitulta. Takana oli pitkä ja monivaiheinen neuvottelutalvi jatkuen maaliskuun alkuun asti. Neuvottelukierros oli vaiherikas ja monia asioita tapahtui ensimmäistä kertaa liiton historiassa. Sopimukset saatiin kuitenkin kaikkien työehtosopimusten…

Luokkakokous, ei yksin nostalgiaa

Jukka Laakkonen, 02.07.2018 Siinä se on! Vanha pelikenttä ja tuttu kyläkoulun piha, jossa 70- luvulla aloitin koulunkäynnin. Mieleeni muistuu heti mukavia lapsuusajan hetkiä tuolta pihalta. Koulun sisäänkäynnin edessä odottelee jo muutama luokkakaveri iloisesti hymyillen ja lisää väkeä saapuu vähitellen. Kaikki tunnistamme, liki neljänkymmenen vuoden jälkeenkin, toisemme ja juttu alkaa luistamaan kuin luonnostaan. Lähinnä muistelemme menneitä…

Tekoäly-apajalla

Minulle tulee tekoälykeskusteluista onomatopoeettisesti, siis ääntelyä muistuttaen, mieleen Veikko Lavin Silakka-apajalla ralli. Ehkä muistatte: Savukala, hyvä kala, kapakala, makupala jne. Samassa rytmissä soi tekoäly, tukiäly, koneäly, keinoäly. Maallikko käsittää tai on ainakin käsittävinään, että tekoälyssä ollaan tärkeän äärellä, koska resepti on vaikeampi ymmärtää kuin Lavin nuottamiehen sapuskassa – merivettä, perunoita, sekaan suolaa, hiukan voita. Helsingin…

Reseptejä uuden oppimiseen, kouluviihtyvyyteen ja opiskelijoiden hyvinvointiin

Kouluviihtyvyys, hyvinvointi ja oppiminen. Sanat herättävät monenlaisia ajatuksia. Suomen lapset ja nuoret ovat maailman parhaimmistoa osaamisessa, mutta he eivät viihdy koulussa ja opiskelijoiden hyvinvoinnissa on vielä tehtävää. Pitääkö koulussa sitten viihtyä? Mikä hyvinvoinnissa ja opiskelumotivaatiossa oikein mättää? Eihän kaikki voi olla vain hauskanpitoa ja sitähän se viihtyminenkin tarkoittaa, vai mitä? Eikö koulutuksen idea ole juuri…