» Uutiset » Miten Oulunkylän yhteiskoulu puuttuu kiusaamiseen?

Miten Oulunkylän yhteiskoulu puuttuu kiusaamiseen?

oulunk tarina oppliaa lähi

Noin 25 prosenttia kiusaamiseen puuttumisen yrityksistä epäonnistuu, kertoo tuore väitöskirjatutkimus. Luottamus ja yhteistyö huoltajien kanssa vie kuitenkin pitkälle, kertoo Oulunkylän yhteiskoulun apulaisrehtori Pia Sirkiä.

Vaikka kiusaaminen on vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana, THL:n viimeisimmät Kouluterveyskyselyn tulokset kertovat, että vähintään viikoittain kiusaamista kokeneiden osuus on kasvanut. Siinä missä vuonna 2017 5,8 prosenttia kyselyyn vastanneista 8. ja 9. luokan oppilaista kertoi kokevansa kiusaamista vähintään kerran viikossa, vuonna 2023 määrä oli noussut 7,9 prosenttiin.  

Oppilaiden hyvinvoinnista huolehtiminen ja kiusaamiseen puuttuminen vaativat kouluilta resursseja. Noin puolet koulutuksen järjestäjistä katsookin opiskelijoiden ja oppilaiden tuki- ja hyvinvointipalveluiden tarpeen kasvaneen kuluneen vuoden aikana (Sivistysalan toimialakatsaus ja barometri 2023). Tarpeeseen on myös vastattu. 

Oulunkylän yhteiskoulussa kiusaamisenvastainen työ perustuu Helsingin kaupungin kehittämään KVO13-malliin. Työtä tekemään on perustettu oma tiimi, jonka tehtävä on käsitellä kiusaamistapauksia. 

– Meillä esiintyy kiusaamista siinä missä muissakin kouluissa, mutta kouluterveyskyselyn tulokset osoittavat, että yhä useampi nuori kertoo kiusaamisesta aikuiselle, sanoo Oulunkylän yhteiskoulun apulaisrehtori Pia Sirkiä. 

Ennaltaehkäisy ensisijainen lääke kiusaamiseen 

Oulunkylän yhteiskoulussa kiusaamista ennaltaehkäisevään työhön panostetaan monin tavoin. Sirkiän mukaan kiusaamista esiintyy erityisesti 7-luokalle siirryttäessä, joten 7-luokkalaisille järjestetään ryhmäytymistä ja erillinen tunti, jossa puhutaan kiusaamisesta. Jokainen nuori vastaa kyselyyn, jonka pohjalta käydään tarvittaessa keskusteluja luokanvalvojan tai ryhmänohjaajan kanssa ja kartoitetaan, miten nuorella menee. Lisäksi välkkätoiminnalla pyritään tarjoamaan oppilaille yhteistä tekemistä. 

Yläkoulun aineenopettajat näkevät nuorta vähemmän päivän aikana kuin alakoulun opettajat. Siksi on tärkeää, että ennaltaehkäisevä työ ja nuorten voinnin seuranta ovat osa rakenteita, Sirkiä kertoo. 

Kiusaaminen on monitahtoinen ryhmäilmiö, jonka syyt liittyvät kiusaajaan, ympäristön olosuhteisiin ja ryhmien jäsenten keskinäisiin suhteisiin. Siksi ennaltaehkäisevä työ auttaa ristiriitatilanteiden selvittelyssä. 

– Kun nuori tulee kohdatuksi ja opettaja tietää, miten oppilaat voivat, voidaan mahdolliset kiusaamistapaukset ratkaista helpommin. 

Kiusaamistilanteiden selvittelyssä näyttöön perustuvat mallit tehokkaimpia 

Opetuksen ja koulutuksen järjestäjä on velvollinen määrittelemään järjestyssäännöt, joilla edistetään koulun tai oppilaitoksen sisäistä järjestystä ja turvallisuutta. Jos kiusaamista ilmenee, on opetushenkilöstö niin ikään velvollinen ilmoittamaan siitä kiusaamisen kohteen ja kiusaamisen tekijän huoltajalle. Vuonna 2022 voimaan astuneessa lainmuutoksessa määriteltiin lisää keinoja kiusaamiseen ja häirintään puuttumiseen. 

Oulunkylän yhteiskoulussa kiusaamistapaukset tuodaan Hyvä-tiimin tietoon, asiasta ilmoitetaan asianomaisille ja tilannetta lähdetään ensin selvittämään oppilaiden kanssa. Jos kiusaaminen jatkuu ja pitkittyy, otetaan huoltajat mukaan keskusteluun.  

Hiljattain ilmestyneen väitöskirjatutkimuksen mukaan pitkään jatkunutta kiusaamista on vaikea katkaista ja 25 prosenttia puuttumisyrityksistä epäonnistuu. Näyttöön perustuvat puuttumisen mallit ovat kuitenkin kaikista tehokkaimpia. 

– Patenttiratkaisua ei ole. Puuttumisen mallien lisäksi koulun tehtävä on pyrkiä luomaan luottamusta koulun ja huoltajien välille, sillä yhteistyö on usein välttämätöntä kiusaamistilanteiden ratkaisemiseksi. Koulun on myös pystyttävä perustelemaan kaikille osapuolille tehdyt toimenpiteet, huomauttaa Sirkiä. 

Oulunkylän yhteiskoulussa on ryhdytty järjestämään teemapohjaisia vanhempainiltoja, joissa on käsitelty muun muassa kiusaamista. Lisäksi huoltajien toivotaan osallistuvan ennaltaehkäisevään opiskeluhuoltotyöhön, johon kuuluu myös kiusaamisen vastaisen suunnitelman päivittäminen. 

– Huoltajat toivovat, että oma lapsi olisi koulussa turvassa. Olemalla avoimia ja osallistamalla heidät toiminnan suunnitteluun haluamme osoittaa, että pyrimme aidosti vaikuttamaan kiusaamisen vähentämiseen. 

 

Kuva: Oulunkylän yhteiskoulu

Jaa

Seuraa