» Tiedotteet » Korkeakouluille uusi rahoitusmalli vuosiksi 2025–2029

Korkeakouluille uusi rahoitusmalli vuosiksi 2025–2029

Light,Rings,Hanging,From,The,Building,Ceiling,,Dark,Architectural,Concept

Korkeakoulujen rahoitusmalleihin ja niiden perimiin opiskelijamaksuihin tulee muutoksia, joilla tuetaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perustehtävien toteuttamista. Valtioneuvosto hyväksyi torstaina muutokset, jotka perustuvat laajapohjaisen työryhmän työhön. Sivistysala ry (Sivista) katsoo, että muutokset ovat pääosin kannatettavia.

Sivista on ollut mukana rahoitusmalleja valmistelevassa työryhmässä. Järjestö on tyytyväinen rahoitusmallien uudistamistyön tavoitteisiin ja työhön kokonaisuutena.

Määrärahat jakautuvat edelleen korkeakoulujen kesken läpinäkyvän rahoitusmallin ja sen rahoituskriteereiden perusteella. Keskeisin muutos on, että uusissa rahoitusmalleissa painotettaisiin aiempaa enemmän ensikertalaisten opiskelijoiden määrää. Sivista pitää tätä hyvänä muutoksena, jotta nuoret ikäluokat pääsisivät nopeammin korkeakoulutukseen, koulutustasoa saataisiin nostettua ja koulutuksen kasautumista voitaisiin vähentää.

Perittävät lukukausimaksut vastaamaan koulutuksen tuottamia kustannuksia

EU- ja ETA-maiden ulkopuolisilta korkeakouluopiskelijoilta (vieraskielisessä tutkintokoulutuksessa) perittäviä lukuvuosimaksuja nostetaan kattamaan koulutuksen järjestämisen kustannukset. Uusi käytäntö vastaisi verrokkimaiden kuten Ruotsin, Tanskan ja Norjan käytäntöä. Muutos on perusteltu, jotta korkeakoulutuksen julkinen rahoitus kohdistuu nykyistä selkeämmin juuri kansallisen koulutustason nostoon.

– Suomen verrattain alhainen korkeakoulutettujen osuus heikentää maamme pärjäämistä kansainvälisessä kilpailussa. Samalla koulutuksen laadusta täytyy pitää kiinni. Lukuvuosimaksujen korotuksesta voidaan saada tähän uutta rahoitusta, sanoo Sivistan politiikan ja vaikuttamisen asiantuntija Paula Tuovinen.

Avoimen korkeakoulujen maksuihin joustavuutta

Sivista pitää hyvänä esityksenä sitä, että korkeakouluilla olisi mahdollisuus nostaa avoimen korkeakoulun maksuja enintään 45 euroon opintopisteeltä. Sivista toivoo, että jatkossa avoimen korkeakouluopetuksen hintasääntelystä luovuttaisiin kokonaan, jolloin korkeakouluille annettaisiin lupa itse hinnoitella avoin korkeakouluopetus kustannuksia vastaavaksi. Tämä lisäisi avoimen koulutuksen tarjontaa.

Korkeakoulun tulisi voida myös myöntää tutkinto avoimessa korkeakoulussa suoritettujen opintojen perusteella. Näin vähennettäisiin painetta hakeutua suorittamaan toista samantasoista korkeakoulututkintoa opiskelijavalinnan reittiä.

Kuva: Shutterstock, Tommi Selander