» Lausunnot » Sivista lausui ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen toiminnasta perittävistä maksuista

Opetus- ja kulttuuriministeriö​lle

Asia: Esitys asetukseksi ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen toiminnasta perittävistä maksuista (avoin korkeakoulu)

Viite: VN/31464/2023

1. Lausuntonne yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korottamisesta 45 euroon opintopisteeltä (nykyisin 15 euroa/opintopiste). Jatkossakin korkeakoulu voi päättää myös tätä matalammasta hinnoittelusta tai täysin maksuttomasta tarjonnasta.

Sivistysala ry:n tavoitteena on, että Suomi on parhaiten koulutettujen ihmisten hyvinvoiva, avoin ja vetovoimainen maa, jossa osaamisella ja luovuudella tehdään parempaa maailmaa.

Sivistysala ry (jatkossa Sivista) pitää hyvänä sitä, että korkeakouluilla on mahdollisuus nostaa avoimen yliopiston maksuja enintään 45 euroon opintopisteeltä. Tämä mahdollistaa korkeakouluille kustannustehokkaamman avoimen yliopiston toiminnan sekä hinnoittelun, jossa voidaan ottaa  huomioon  koulutusalojen tai -kokonaisuuksien erilainen kustannustaso. Uudistus mahdollistaa myös jossain määrin avoimen korkeakouluopintojen sisältöjen kehittämisen tai laajentamisen.

Samalla on kuitenkin  erinomaista, että avointa korkeakouluopetusta on mahdollista tarjota edullisemmin tai jopa maksuttomana, mikäli se on koulutusalan tai yhteiskunnan kannalta perusteltua.

On kuitenkin huomioitava riskinä se, että maksujen nousu saattaa ohjata kansalaisia hakeutumaan maksuttomaan tutkintokoulutukseen, mikäli avoimen kautta opiskelu tulee saavuttamattomaksi ja siten jopa lisäämään koulutuksen kasautumista. Toisaalta avoimen väylä olisi edelleen hinnaltaan keskimäärin halvempi tapa saada lisäpätevöitymistä tai jopa tutkinto verrattuna täysin kaupalliseen koulutustarjontaan kotimaassa tai ulkomailla.

2. Lausuntonne yliopistojen maksuasetukseen ehdotetuista em. muutoksista.

Yliopistojen osalta asetukseen ehdotetaan myös lisättäväksi opiskeluoikeuteen myönnettävän lisäajan hakemista koskeva 50 euron suuruinen maksu – vastaavasti kuin ammattikorkeakouluissa. Sivista pitää esitystä perusteltuna.

Lisäksi lukuvuosi-ilmoittautumisen laiminlyönnin jälkeistä ns. uudelleenkirjautumismaksua ehdotetaan korotettavaksi 35 eurosta 50 euroon. Sivista pitää maksun nostamista myös perusteltuna.

Perusteltua on myös vanhentuneeseen lainsäädäntöön liittyneiden maksujen poisto yliopistojen ko. asetuksesta.

3. Muu palautteenne ehdotuksista? Mitä muita kehittämistarpeita näette liittyvän avoimen korkeakoulutuksen tarjontaan ja maksullisuuteen?

Ehdotettu avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korotus on tarpeellinen, sillä nykytilanteessa avoimen opetuksen tarjonta voi olla korkeakoululle tappiollista. Sivista esittää, että avoimen korkeakouluopetuksen hintasääntelystä luovuttaisiin kokonaan ja korkeakouluille annettaisiin lupa itse hinnoitella avoin korkeakouluopetus.

Korkeakoulun tulisi voida myös myöntää tutkinto avoimessa korkeakoulussa suoritettujen opintojen perusteella. Näin vähennettäisiin painetta hakeutua suorittamaan toista samantasoista korkeakoulututkintoa opiskelijavalinnan reittiä.

Helsingissä 1.3.2024

Sivistysala ry

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja, politiikka ja vaikuttaminen

Lisätietoja: Aleksi Sandroos, asiantuntija, politiikka ja vaikuttaminen​, aleksi.sandroos@sivista.fi, puh. +358400826363

Sivistysala tekee sinnikästä työtä koulutuksen, osaamisen ja luovuuden puolesta. Sivista edustaa 400:aa yksityistä sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on 69 000 alan ammattilaista. Olemme Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.