» Uutiset » OECD-vertailu: Suomessa ammatillinen koulutus vetää kaikenikäisiä

OECD-vertailu: Suomessa ammatillinen koulutus vetää kaikenikäisiä

Ammatillinen koulutus on suosittua Suomessa ja houkuttelee eri ikäisiä opintoihin, kerrotaan OECD:n tuoreessa koulutusvertailussa (Education at a Glance). Toisen asteen ammatillisen koulutuksen suorittaneiden 25–34 -vuotiaiden (36,8 prosenttia) osuus on Suomessa OECD-maiden kolmanneksi korkein ja lähes kaksinkertainen verrattuna OECD-maiden keskiarvoon (19,7 prosenttia).

Ammatillisessa koulutuksessa opiskelee juuri perusopetuksen päättäneitä, heti lukion jälkeen ammatilliseen koulutukseen suuntaavia nuoria aikuisia sekä aikuisia alanvaihtajia.

– Suomalainen ammatillinen koulutus erottuu kansainvälisessä vertailussa edukseen. Ammattioppilaitokset Suomessa kouluttavat kaikenikäisiä ja mahdollistavat näin osaamisen päivittämisen, sanoo Sivistan elinkeinopoliittinen asiantuntija Jussi-Pekka Rode.

Suomessa 68 prosenttia kaikista toisen asteen opiskelijoista opiskelee ammatillisessa koulutuksessa, vastaavan luvun ollessa OECD-maissa keskimäärin 44 prosenttia. Muita maita korkeampi luku selittyy Suomen suuremmalla aikuisopiskelijoiden määrällä. Vertailun mukaan Suomessa 15–19 -vuotiaista toisen asteen opiskelijoista ammatillisessa koulutuksessa on puolestaan 44,8 prosenttia, mikä on hieman korkeampi osuus kuin OECD-maissa keskimäärin.

Mahdollisuus jatko-opintoihin kannustaa valmistumaan

Monessa maassa ammatillinen koulutus avaa reitin työelämän lisäksi myös jatko-opintoihin, mutta vain osassa maita on mahdollista edetä Suomen tavoin ammatilliselta toiselta asteelta suoraan alemman korkeakoulututkinnon suorittajaksi.

OECD:n raportissa todetaan, että mahdollisuus jatko-opintoihin vaikuttaa kannustavasti ammatillisten tutkintojen suorittamiseen. Vaikka ammatillisen koulutuksen läpäisyprosentti on laskenut Suomessa hieman edellisestä mittauskerrasta (2020), valmistuminen on OECD:n mukaan todennäköisempää koulutusohjelmissa, joilta on pääsy korkea-asteelle. Suomessa väylä jatko-opintoihin toimiikin OECD:n mukaan koulutuksen asemaa vahvistavana tekijänä.

– Yleinen jatko-opintokelpoisuus varmistaa sen, että toisen asteen ammatillisen koulutuksen ei tarvitse olla päätepiste, vaan se voi olla lähtölaukaus, vaikka tutkijaksi. Meidän tehtävänämme on varmistaa, että näitä väyliä ja polkuja vahvistetaan, Jussi-Pekka Rode toteaa.

Raportti löytyy täältä.

Lisätietoja:

Jussi-Pekka Rode p. 040 168 6836

Elinkeinopoliittinen asiantuntija, Sivista

Jaa

Seuraa