» Uutiset » Kurkistus koulun arkeen: opettajat jakavat digiosaamista

Kurkistus koulun arkeen: opettajat jakavat digiosaamista

Opetuksen digitalisaatio ja opettajien osaamisen kehittäminen puhuttavat laajasti. Halusimme tietää, miten ne näkyvät koulujen arjessa. Haastattelimme rehtori Aki Holopaista ja lehtori Kristel Riissasta Munkkiniemen yhteiskoulusta (kuvassa).

Koulujen digitalisaatiosta puhutaan nyt paljon, mitä se tarkoittaa Munkkiniemen koulussa?
Aki: Meillä on jo kokemusta mm. verkkolukiosta, netissä suoritettavista kursseista. Helsingin yksityiskoulujen opettajien toimesta kehitettiin Kaikki jakoon-seminaarit, joissa keskiössä on toisilta oppiminen, digitaalisten pedagogisten taitojen ja materiaalien jakaminen. Osallistuvat opettajat vievät seminaarin jälkeen oppimaansa omaan kouluunsa, joten osaamista jaetaan laajasti. Kysymys on koko työyhteisön kouluttautumisesta.

Kristel: Digitalisaatio on väline, jolla pystyy elävöittämään opetusta ja innostamaan oppimista. Tarvitaan monipuolinen kirjo työkaluja tukemaan oppimista esimerkiksi perinteisen kirjan rinnalle ipad. Digin onnistumisesta kertoo se, että meillä on tunteja, joista ysiluokkalaiset eivät malta lähteä välitunnille, kun ovat niin innostuneita oppimastaan.

Miten temppu tehtiin teillä eli miten opettajien digiosaamista edistetään?
Kristel: Kaikki alkoi jo ennen digiloikkaa. Kouluihin hankittiin laitteita ja pohdittiin, miten digin hyödyntämistä opetuksessa voi edistää. Teemaa käsiteltiin ensimmäisessä Kaikki jakoon -seminaarissa yhdessä, ja mietimme, miten ja mitä kannattaa tehdä. Meillä oli työpajoja eri koulujen opettajille, joissa he esittelivät, miten hyödyntävät digiä omassa opetuksessaan. Tämä on matalan kynnyksen toimintaa. Eri koulujen opettajat halusivat jakaa osaamistaan ja rehtorit samaan aikaan puhuivat, että digiä tarvitaan lisää.

Aki: Asiat kohtasivat. Me rehtorit annoimme mahdollisuuden ja opettajat saivat tehdä. Kokeilu ja erehdys olivat oppina. Digissä ei onnistuta, jos se tulee ylhäältä annettuna. Digin hyödyntäminen opetuksessa on jatkuvaa kehittämistä. Käyttäjät tietävät, mikä toimii.

Miten tästä eteenpäin?
Kristel: Digitalisaatiossa on kyse syvemmästä ja laajemmasta oppimisen edistämisestä kuin vain tekniikasta tai välineistä. Pedagogiikkaan tulee keskittyä vielä lisää; mitä oppilaat saavat enemmän, miten he oppivat. Meillä on lähdetty käytännön perustalta. Koulujen digitalisaatiossa päättäjien olisi hyvä tuntea koulujen arkea, tietää mitä kouluissa tarvitaan ja toimia sen mukaisesti. Tämä on ruohonjuuritason kehittämistä.

Kristel Riissanen

Jaa

Seuraa