» Uutiset » Budjettiriihestä vauhtia perustaitojen vahvistamiseen – peruskouluun lisää aikaa oppimiselle

Budjettiriihestä vauhtia perustaitojen vahvistamiseen – peruskouluun lisää aikaa oppimiselle

Oppimistulosten heikkeneminen on herättänyt viime vuosina huolta. Hallitusohjelmassa yhtenä ratkaisuna on päätetty vahvistaa perustaitoja lisäämällä perusopetukseen 2 –3 vuosiviikkotuntia laajentamatta opetussuunnitelmaa. Vuosiviikkotuntien lisäyksiä ei kuitenkaan ole mukana valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä.

– Nyt ei ole syytä jäädä odottelemaan. Ongelma on tunnistettu ja ratkaisuille on varattu rahoitusta. Lisäykset eivät vaadi opetussuunnitelmatyötä, joten ne ovat toimeenpantavissa jo ensi lukuvuoden alussa. Jos panostukset jäävät tekemättä tässä budjetissa, lisätuntien toimeenpano venyy aikaisintaan syksyyn 2025, Sivistan elinkeinopoliittinen asiantuntija Annakaisa Tikkinen sanoo.

Talousarvioesityksessä koko ensi vuoden perusopetuksen lisärahoitus on ehdotettu laitettavan ns. tasa-arvorahoitukseen. Tärkeään kohteeseen jää lisätuntien toteuttamisen jälkeenkin merkittävä määräraha.

Opetuksen lisätunneilla lujitetaan osaamisen perustaa

Tuore OECD:n Education at a Glance -raportti kertoo, että Suomen peruskouluissa on kansainvälisesti verrattuna melko vähän pakollisia oppitunteja. Kun OECD-maissa oppilaat saivat opetusta pakollisissa oppiaineissa keskimäärin 7 634 tuntia, Suomessa oppitunteja oli 6 384 tuntia.

– On hienoa, että suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat olleet maailman kärkeä, vaikka koulupäivät ovat kansainvälisesti vertaillen lyhyitä. Se kertoo siitä, että kouluissa tehdään asioita oikein. Kouluihin on kuitenkin pesiytynyt kiireen kulttuuri. Lisätunnit ovat siksi hyvä lääke lujittamaan osaamisen perustaa, Tikkinen toteaa.

Hallitusohjelmassa linjataan, että lisäykset toteutetaan paikallisin päätöksin.

– Tämä on tärkeä linjaus. Kansallisella tasolla tunnistettujen haasteiden lisäksi opetuksen järjestäjillä on näkymä paikallisiin kipukohtiin sekä jo tehtyihin toimiin. Tätä kaikkea tietoa hyödyntämällä lisäysten kohdentaminen on vaikuttavinta, Tikkinen sanoo.

Kotikuntakorvauksen kautta rahoituksen saaville opetuksen järjestäjille rahoituksen taso määräytyy toteutuneiden kustannusten perusteella. Vuosiviikkotuntien lisääminen edellyttää kuitenkin sitä, että kaikilla perusopetuksen järjestäjillä on niihin tarkoitettu rahoitus käytettävissään silloin, kun lisätunnit otetaan käyttöön.

 

Lisätietoja,

Annakaisa Tikkinen, p. 040 356 6082

Elinkeinopoliittinen asiantuntija, Sivista

Jaa

Seuraa