» Tiedotteet » Yksityisen opetusalan työriidan sovittelu käynnistyi

Yksityisen opetusalan työriidan sovittelu käynnistyi

Motion Blur of People Walking in the City

Sivista, OAJ, JHL ja Jyty aloittivat yksityistä opetusalaa ja ammatillisia aikuiskoulutuskeskuksia koskevien työehtosopimusten neuvottelut 29.2.2024. Palkansaajajärjestöt katkaisivat yksityistä opetusalaa koskevat neuvottelut 8.4.2024 ja antoivat lakkoilmoituksen.

Yksityisen opetusalan työriidan sovittelu käynnistyi 9.4. Sovittelua jatketaan keskiviikkona 10.4. iltapäivällä. Palkansaajajärjestöt ovat ilmoittaneet työnseisauksesta tietyissä opetusalan kohteissa 23.-24.4. jos ratkaisuun ei päästä.

Tari Aho, p. 0400 339 224
Johtava työmarkkina-asiantuntija, Sivista

Yksityisen opetusalan työehtosopimuksen piirissä työskentelee noin 13 000 palkansaajaa 267 organisaatiossa. Työehtosopimuksen piiriin kuuluvat ammatilliset oppilaitokset, yleissivistävät peruskoulut ja lukiot, vapaan sivistystyön oppilaitokset, urheiluopistot sekä taiteen perusopetus. Ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten työehtosopimuksen piirissä työskentelee 1 300 palkansaajaa 12 organisaatiossa.