» Tiedotteet » Yksityisen opetusalan sovintoehdotus hylätty – lakon uhan alla noin 19 000 lasta ja nuorta

A fragment of the facade of a modern office building. Windows and light decorative stone. Organization of workplaces

Valtakunnansovittelija antoi sovintoehdotuksen yksityiselle opetusalalle eilen torstaina 18.4. OAJ kuitenkin hylkäsi sovintoehdotuksen. Selviää myöhemmin, milloin sovitteluprosessia valtakunnansovittelijan johdolla jatketaan. Lakkojen toteutuminen vaikuttaa tässä vaiheessa todennäköiseltä. Lakkouhan alla on 16 yksityisen koulutuksen järjestäjän koulua ja oppilaitosta.

– Olemme erittäin pettyneitä tilanteeseen. Neuvotteluissa ja sovittelussa ei ole esitetty mitään perusteluita palkansaajien vaatimukselle muita yksityisiä aloja korkeammille korotuksille, sanoo Sivistan työmarkkinajohtaja Hanne Salonen.

Sivista muistuttaa kehysriihessä päätetyistä ammatilliseen koulutukseen kohdistuvista 100 miljoonan euron leikkauksista, jotka vaikuttavat suoraan myös yksityisten oppilaitosten taloudelliseen tilanteiseen ja toimintaedellytyksiin.

– Tässä taloudellisessa ja yhteiskunnallisessa tilanteessa on mielestäni vastuutonta uhata opettajien lakoilla, varsinkaan kun mitään umpeen kurottavaa palkkakuoppaa ei ole. Ylimitoitetut palkankorotusvaatimukset yhdistettynä leikkauksiin aiheuttavat kurjuuden kierteen, jossa esimerkiksi ryhmäkoot uhkaavat kasvaa. Kärsijöinä ovat luonnollisesti opetuksen piirissä olevat lapset ja nuoret, Hanne Salonen lisää.

Lakon piirissä on kaikkiaan 16 yksityisen opetusalan työehtosopimuksen piirissä olevaa organisaatiota. Toteutuessaan lakko alkaa tiistaina 23.4. klo 00.01 ja päättyy 24.4. klo 23.59.

Lakko koskee tällä aikavälillä alkavia työvuoroja seuraavissa kouluissa ja oppilaitoksissa:

Helsingin suomalainen yhteiskoulu

Herttoniemen Yhteiskoulu ja reaalilukio

Hyria Koulutus Oy

International School of Helsinki

Kalevan lukio, Tampere

Kouluyhdistys Pestalozzi Schulverein Skolföreningen – Helsingin saksalainen koulu

Kulosaaren Yhteiskoulu

Lahden yhteiskoulun säätiö

Lauttasaaren Yhteiskoulu

Oulunkylän Yhteiskoulu

Pohjois-Haagan Yhteiskoulu

Suomen Diakoniaopisto – Sdo Oy

Svenska samskolan i Tammerfors

Tampereen yhteiskoulun lukio

Töölön Yhteiskoulu

Viipurin reaalikoulu – Maunulan Yhteiskoulu ja Helsingin Matematiikkalukio

Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, jotka keskeytyessään voisivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden tai omaisuuden vaarantumisen. Lisäksi ulkopuolelle on rajattu IB-lukioiden loppukokeiden järjestämiseen liittyvät välttämättömät työtehtävät, koulujen rehtorit, Opetus- ja sivistysalan asiantuntija Opsia ry:n ja Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat KEA ry:n jäsenet sekä Suomen Diakoniaopiston koko Oulun kampus.

Hanne Salonen, työmarkkinajohtaja
Sivista, p. 040520877

Yksityisen opetusalan työehtosopimuksen piirissä työskentelee noin 13 000 palkansaajaa 267 organisaatiossa. Työehtosopimuksen piiriin kuuluvat ammatilliset oppilaitokset, yleissivistävät peruskoulut ja lukiot, vapaan sivistystyön oppilaitokset, urheiluopistot sekä taiteen perusopetus.