» Tiedotteet » Sivistystyönantajat: Sitoumus koulutuksen rahoitustason nostosta pohjoismaiselle tasolle jäi puuttumaan koulutuspoliittisesta selonteosta

Sivistystyönantajat kiittää eduskunnan sivistysvaliokuntaa perusteellisesta mietinnöstä ja osuvista kannanotoista koskien valtioneuvoston koulutuspoliittista selontekoa.

-Valiokunta on tehnyt perusteellista työtä ja monia lausunnoissa ja asiantuntijakuulemisissa nostettuja huomioita on nostettu esille. Tärkein kuitenkin puuttuu, sillä valiokunta ei ota kantaa koulutusrahoituksen tasoon, Sivistystyönantajien johtaja Laura Rissanen sanoo.

Sivistystyönantajat esitti useiden muiden lausunnonantajien tavoin, että selontekoon kirjattaisiin, että julkinen panostus koulutukseen nostetaan muiden Pohjoismaiden tasolle vuoteen 2030 mennessä.

– Koulutus- ja tutkimuspanokset ovat avain tuottavuuden nousuun, maailmanluokan innovaatioihin. Koulutus- ja tutkimussektori on edellisen kymmenen vuoden ajan käynyt läpi mittavat resurssileikkaukset ja samaan aikaan lähes kaikkia koulutusaloja on uudistettu. Mikäli koulutuksen rahoituksen perusta ei ole kunnossa, kärsivät kaikki osapuolet Rissanne jatkaa.

Sivista kiittää valiokuntaa siitä, että lausumissa korostetaan perusrahoituksen merkitystä hankerahoituksen sijaan sekä kiinnitetään huomiota perustaitojen oppimisen merkitykseen.

– Perustaitojen osaaminen on avain kaikkeen. Sivista on jo pitkään korostanut, että perusopetusta on vahvistettava. Tarvitaan ennen kaikkea lisää yksilöllistä tukea sekä varmuutta siitä, että kaikki pysyvät mukana, Rissanen jatkaa.

johtaja Laura Rissanen, 041 540 4505

Sivistan lausunto eduskunnalle koulutuspoliittisesta selonteosta

Sivistysvaliokunnan mietintö