» Tiedotteet » Sivista mukaan keskustelemaan kasvatusalan henkilöstön osaamisen hankkimisesta

Sivista mukaan keskustelemaan kasvatusalan henkilöstön osaamisen hankkimisesta

Leikkivä lapsi ja ohjaava aikuinen

Työministeri Arto Satonen on 11.4. kutsunut sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan työntekijäjärjestöt, sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehyn, lähi- ja perushoitajaliitto Super:in ja opetusalan ammattijärjestö OAJ:n sekä työnantajajärjestöt, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n, Hyvinvointiala Hali ry:n ja Sivistysala ry:n pyöreän pöydän keskusteluun. Tarkoitus on keskustella mahdollisuudesta perustaa alalle uusi vakuutuskassa, jonka avulla voisi tukea sote-alan ja kasvatusalan henkilöstön uuden osaamisen hankkimista työuran aikana.

– Kiitämme mahdollisuudesta olla mukana tässä erittäin tärkeässä keskustelussa, olemme mielellämme mukana tuomassa alamme näkemyksiä osaamisen hankkimiseen, sanoo Sivistan toimitusjohtaja Susanna Niinistö-Sivuranta.

Sivista otti yhdessä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja Hyvinvointiala Hali ry:n kanssa kantaa työuran aikaista jatkuvaa oppimista pohtineen työryhmän ehdotuksiin, jotka julkaistiin 11.4.

– Työryhmän ehdotukset ovat riittämättömiä, eivätkä ota huomioon aloja, joissa ammattioikeudet, tehtävät ja henkilöstörakenne on määritelty lailla. Tuen lakkautus ilman korvaavaa järjestelmää saattaa pahentaa kriittisesti sote-, kasvatus- ja opetusalan jo ennestään vakavaa työvoimapulaa, huomauttaa Susanna Niinistö-Sivuranta

Sivista, KT ja Hali eivät hyväksy sitä, että työnantajan kustannuksia tutkintokoulutuksesta lisättäisiin.

• Susanna Niinistö-Sivuranta p. 050 511 5382, Toimitusjohtaja, Sivista