» Tiedotteet » Oppimistulokset laskeneet edelleen, koulussa pitää voida keskittyä oppimiseen

Oppimistulokset laskeneet edelleen, koulussa pitää voida keskittyä oppimiseen

PISA 2023

PISA-tutkimuksen vuoden 2022 tulokset edellyttävät päättäjiltä peruskoulun tulevaisuusratkaisuja.

Suomalaisnuorten oppimistulokset ovat laskeneet niin matematiikassa, lukutaidossa kuin luonnontieteissä. Vaikka PISA-tulokset ovat heikentyneet, Suomi on pysynyt OECD-maiden keskiarvon yläpuolella.

– Oppimistulokset menevät alaspäin kaikissa länsimaissa. Suomen osalta huomiota herättää se, että heikosti pärjäävien osuus kasvaa, vaikka kaikissa ryhmissä on tapahtunut laskua, kommentoi johtaja Heikki Kuutti Uusitalo Sivistystyönantajista.

– Yhteiskunta ja arki koulun ympärillä muuttuvat koko ajan. Lasten ja nuorten ajasta ja huomiosta kilpaillaan. Kaikissa perheissä ei korostu koulutuksen merkitys hyvän ihmiselämän kannalta. Lukemisen ja oppimisen tavat muuttuvat. Koulun on aina uudistuttava, paluu aiempaan ei ole ratkaisu, sanoo Uusitalo.

Lisää aikaa oppimiselle

– Suomen peruskouluissa on melko vähän pakollisia oppitunteja, OECD:n vertailut kertovat. Kun oppimistulosten laskusuunta on jatkunut kohta 20 vuotta, kouluissa tarvitaan lisää aikaa opetukseen ja oppimiseen. Hallituksen lupaamat peruskoulun lisätunnit ovat hyvä keino perustaitojen vahvistamiseen, Uusitalo toteaa.

Petteri Orpon hallitusohjelmassa luvattuja vuosiviikkotuntien lisäyksiä odotetaan elokuusta 2025 alkaen, mutta päätöstä ei ole vielä tehty.

– Sivistan peruskoulujäsenet saavat rahoituksensa kotikuntakorvauksen kautta.  On tärkeää, että koulut saavat tuntien lisäykseen tarkoitetun rahoituksen käyttöönsä saman tien eikä viiveellä toteutuneiden kustannusten perusteella, sanoo asiantuntija Annakaisa Tikkinen Sivistalta.

Koulun tehtävät ovat laajentuneet

Hallitusohjelmaan on kirjattu laaja-alainen peruskoulun tulevaisuustyö. Sivista peräänkuuluttaa koulun ydintehtävän kirkastamista: koulu on oppimisen paikka.

– Koulun tehtävät ovat laajentuneet koko ajan. Koulun, opettajien ja rehtoreiden odotetaan ratkovan lasten ja nuorten moninaiset ongelmat – myös sellaiset, joiden aiemmin ajateltiin kuuluvan kodin vastuulle. Nyt kouluissa on rohjettava keskittyä olennaiseen ja vaatia samaa keskittymistä myös oppilailta, Uusitalo sanoo.

Koulutusjärjestelmämme tärkeitä periaatteita ovat paikallinen päätöksenteko ja pedagoginen vapaus oppilaitoksissa, Sivista korostaa.

– Erot oppijoiden, koulujen, kuntien ja alueiden välillä kasvavat. Erot kasvavat myös PISAssa. Syntyvyyden lasku ja muuttoliike kohtelevat Suomen eri alueita hyvin eri tavoin. Yhdenmukaisia täsmälääkkeitä ei ole. Nykypäivässä tarvitaan yksilöllisiä ja paikallisia ratkaisuja – erilaisia ratkaisuja erilaisille oppijoille, Uusitalo sanoo.

– Hallitusohjelmassa luvatussa peruskoulun tulevaisuustyössä tarvitaan yhteinen näkemys siitä, miten laadukas perusopetus järjestetään erilaisissa olosuhteissa, sekä siitä, mikä on tulevaisuudessa jokaiselta opettajalta vaadittava ammattitaito. PISA tarjoaa tilannekuvaa, mutta siitä ei saa muodostua tavoite, Annakaisa Tikkinen painottaa.

Lisätiedot:
Heikki Kuutti Uusitalo, puh. 050 302 8246, heikki.kuutti.uusitalo@sivista.fi