» Tiedotteet » Lähes 400 000 nuorta tavoittanut Taidetestaajat palkittiin sivistystekona

Lähes 400 000 nuorta tavoittanut Taidetestaajat palkittiin sivistystekona

Sivistyksen puolesta –tunnustuksella palkittu Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelma vie nuoret taide-elämysten äärelle.

Taidetestaajat on Suomen suurin kulttuurikasvatusohjelma. Ohjelmaa koordinoiva Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto vie vuosittain Suomen kaikki kahdeksasluokkalaiset – yli 65 000 nuorta ja heidän noin 6 000 opettajaansa – vierailulle taidekohteisiin ympäri Suomen. Kuuden lukuvuoden aikana on toteutettu noin 650 000 taidevierailua.

Taidetestaajille myönnettiin Sivistystyönantajien Sivistyksen puolesta -tunnustuspalkinto erityisen vaikuttavasta toiminnasta sivistyksen hyväksi.

– Taidetestaajat on ainutlaatuinen sivistysteko. Pidämme erityisen arvokkaana sitä, että sen kautta tuodaan sivistysalan toimijoita yhteen tarjoamaan elämyksiä valtavan laajalle joukolle nuoria. Näiden elämysten kautta nuorilla on mahdollisuus avartaa ajatteluaan sekä oppia ymmärtämään erilaisuutta, sanoo rehtori Jussi Sutinen, joka on Sivistan hallituksen ja valinnan tehneen ohjausryhmän jäsen.

Moni nuori on saanut ohjelman kautta ensikosketuksen esimerkiksi oopperaan, teatteriin, konserttiin tai taidenäyttelyyn. Taidevierailujen yhdenvertaisuus varmistetaan poistamalla osallistumisen esteitä, jotta nuoret pääsevät taidevierailuille esimerkiksi liikuntarajoitteista, äidinkielestä tai asuinpaikasta riippumatta. Nuorten arvoita taide-elämyksistä voi lukea täällä.

– Polarisoituvassa yhteiskunnassamme on aivan olennaista luoda tilaa rakentavalle keskustelulle. Taidetestaajissa tuodaan nuoret taide-elämysten ääreen, ja samalla he harjoittelevat elintärkeitä taitoja: oman mielipiteen muodostamista, sen sanoittamista ja perustelua. Taidelaitoksiin luodaan henkilökohtainen suhde. Ollaan sivistyksen äärellä, sanoo Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton toiminnanjohtaja Aleksi Valta.

Taidetestaajat-toiminnan käytännön järjestelyistä vastaa Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto. Taidetestauksen päärahoittajina ovat jo kuuden lukuvuoden ajan toimineet yksityiset säätiöt Suomen Kulttuurirahasto sekä Svenska kulturfonden. Eduskunta on osallistunut rahoitukseen vuodesta 2020 lähtien noin 15 % osuudella. Suomen Kulttuurirahasto ja Svenska kulturfonden ovat päättäneet jatkaa toiminnan rahoittamista lukuvuosille 2024–2027.

– Taidetestaajien suurin ansio lienee siinä, että toiminta tavoittaa kokonaisen ikäluokan, eikä yhtäkään kahdeksasluokkalaista jätetä ulkopuolelle. Nuorten antama palaute sekä osallistuminen aktiivisena yleisönä antaa paljon paitsi heille itselleen, myös Suomen taidekentälle”, toteaa ohjelman päällikkö Joonas Keskinen.

Sivistyksen puolesta –tunnustus jaetaan jatkossa joka toinen vuosi

Sivistystyönantajien uusi tunnustuspalkinto jaettiin osana liiton 30-vuotisjuhlavuotta. Tunnustus voidaan myöntää teolle, henkilölle tai yhteisölle vaikuttavasta toiminnasta sivistyksen hyväksi. Se voidaan myöntää esimerkiksi innovatiivisesta uudesta toiminnasta tai pitkäjänteisestä elämäntyöstä. Olennaista on, että tunnustuksen saaja on toiminnallaan osoittanut sivistyksen arvostamista, kehittämistä, edistämistä ja levittämistä. Tunnustus jaetaan jatkossa joka toinen vuosi.

Aleksi Valta
Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto