» Tiedotteet » Hallituksen kehysriihi: Sivistysala välttyi suurimmilta leikkauksilta

Hallituksen kehysriihi: Sivistysala välttyi suurimmilta leikkauksilta

Kehysriihi_Tiedote

Hallituksen tiistaina 16.4. päättyneessä kehysriihessä päätettiin merkittävistä uusista julkisen talouden sopeutuksista. Sivistysala välttyi suurimmilta leikkauksilta, arvioi Sivistysala ry (Sivista).

Hallitus ei pääsääntöisesti kohdistanut koulutuksen rahoitukseen uusia säästötoimia huolimatta säästöjen valtavasta 1,6 miljardin euron mittaluokasta. Poikkeus on, että ammatillisen koulutuksen rahoituksesta leikataan 100 miljoonaa euroa. Ammatillisen koulutuksen rahoitus on 2,14 miljardia euroa vuonna 2024.

– On oikea valinta, että koulutuksen ja tutkimuksen rahoitusta ei laajalti otettu säästöjen kohteeksi, sanoo Sivistan politiikan ja vaikuttamisen johtaja Heikki Kuutti Uusitalo.

– Olen tyytyväinen kokonaisuuteen. Hallitus ei perunut peruskoulun 200 miljoonan euron lisärahoitusta osana säästöjään. Tutkimuksen ja innovaatioiden rahoitus kasvavat hallituskauden aikana luvatusti peräti miljardilla eurolla. Vapaan sivistystyön lisäleikkauksilta vältyttiin – ne olisivat tarkoittaneet opistojen ja kesäyliopistojen sulkemisia, Uusitalo luettelee.

Ammatillisen koulutuksen säästöt kohdennetaan jo tutkinnon suorittaneiden aikuisten koulutukseen. Tämä heikentää erityisesti ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten toiminnan edellytyksiä.

Sivistysala ry katsoo, että työuran aikaisen koulutuksen ja jatkuvan oppimisen kokonaisuus on nyt mietittävä kokonaan uudelleen. Aikuiskoulutustuki päättyy aiempien päätösten mukaisesti, mutta korvaavan järjestelmän luontiin on varattu 10 miljoonaa euroa. Myös työnantajan koulutusvähennys poistetaan. Osaavan työvoiman saannista on tullut työnantajille vakava haaste, joka on myös yritysten kasvun ja investointien este.

Opetus- ja kulttuuriministeriön jakamien valtionavustusten leikkauksia aikaistetaan. Tämä vaikeuttaa muun muassa kulttuurialan toimintaa. Säästöjä tulee oletettavasti kohdistumaan myös koulutuksen kehittämishankkeisiin.

• Heikki Kuutti Uusitalo
    johtaja, politiikka ja vaikuttaminen,