» Lausunnot » Sivista vastasi opetus- ja kulttuuriministeriön kyselyyn taiteen perusopetuslain kehittämistarpeista

Sivista vastasi opetus- ja kulttuuriministeriön kyselyyn taiteen perusopetuslain kehittämistarpeista

Opetus- ja kulttuuriministeriö​lle

Asia: Kartoitus taiteen perusopetuksesta annetun lain muutostarpeista 

 

1 § Taiteen perusopetuksen tarkoitus 

X Pykälässä on muutostarpeita. 

Taiteen perusopetuksen tehtävänkuvaus voisi olla nykyistä laajempi ja monipuolisempi. Aikuisten perusopetus tulisi huomioida myös lakiuudistuksessa nykyistä isommassa roolissa, vaikka taiteen perusopetuksen ensisijaisena kohderyhmänä toimisivatkin lapset ja nuoret.  

2 § Koulutuksen järjestäjät 

X Pykälässä on muutostarpeita.  

Sivista katsoo tärkeäksi, että yksityismuotoiset toimijat huomioidaan tasavertaisina koulutuksen järjestäjinä kuntien rinnalla. Pidämme hyvänä, että toimintavapauksia ei liiaksi rajoiteta, esimerkiksi opetuksen järjestämisen suhteen. Lisäksi laissa tulisi selkeyttää myös kuntien roolia. Tällä hetkellä kunnat voivat järjestää tai olla järjestämättä taiteen perusopetusta. Tämä johtaa epäselvyyteen ja eriarvoisuuteen, sillä eri kunnissa on tarjolla erilaista taiteen perusopetusta. 

3 § Koulutuksen järjestämislupa 

X Pykälässä on muutostarpeita.  

Koulutuksen järjestämisen liittyvää lupasäätelyä tulisi keventää ja ennen kaikkea mahdollistaa yksityismuotoisten oppilaitosten toimintaedellytykset kuntien rinnalla. Muutoksenhaku järjestämislupaan tulisi olla maksuton.  

4 § Yhteistyö ja koulutuksen hankkiminen 

X Pykälässä on muutostarpeita.  

Sivista katsoo tarpeelliseksi, että yhteistyövelvoitetta taiteen perusopetuksen järjestäjien osalta kasvatetaan. On tärkeää, että taiteen perusopetus tekee yhteistyötä opetuksen järjestäjien, vapaan sivistystyön, muiden oppilaitosten kanssa sekä enenevissä määrin myös yhteistyötä alueen työ- ja elinkeinoelämän kanssa. 

5 § Opetussuunnitelma 

X Pykälässä ei ole muutostarpeita. 

6 § Oppilaaksi ottaminen 

X Pykälässä ei ole muutostarpeita. 

7 § Koulutuksen arviointi 

X Pykälässä ei ole muutostarpeita.  

7 a §  Opetuksen ja koulutuksen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennettavan koulutuksen laajuus 

X Pykälässä ei ole muutostarpeita. 

8 § Oppilasarviointi 

X Pykälässä ei ole muutostarpeita. 

9 § Henkilöstö 

X Pykälässä ei ole muutostarpeita. 

9 a § Oma-aloitteinen ilmoitusoikeus 

 X Pykälässä on muutostarpeita.         

 Sivista esittää harkittavaksi, tulisiko tpo-koulutuksen järjestäjien mahdollisuuksia työrauhan turvaamiseen lisätä.  

10 § Muutoksenhaku 

X Pykälässä ei ole muutostarpeita.     

11 § Valtionosuus 

 Pykälässä on muutostarpeita.           

 Millainen muutostarve pykälässä on?  

 Tuntiperusteisen valtionosuuden toimivuutta ja koulutuksen järjestäjien tasapuolista kohtelua tulisi lain uudistamisen yhteydessä arvioida. Kenenkään koulutuksen järjestäjän mahdollisuuksia järjestää taiteen perusopetusta ei tule heikentää. Oppilaitosten kannalta on tärkeää, että kriteerit ovat selkeät ja läpinäkyvät, jotta VOS-järjestelmän piiriin on tosiasiallisia mahdollisuuksia päästä mukaan. Järjestelmän tulee olla tasavertainen ja oikeudenmukainen kaikille koulutuksen järjestäjille. Valtionosuutta saavien oppilaitosten määrän tulisi olla nykyistä suurempi, mikäli koulutuksen järjestäjä täyttää kriteerit.  

 12 § Oppilailta perittävät maksut 

 Pykälässä on muutostarpeita. 

  On huolehdittava siitä, että paikalliset erot oppilasmaksuissa eivät kasva liian suureksi, jotta tavoitteellinen oppiminen ja harrastaminen on mahdollista kaikille.  

Pitäisikö laissa säätää jostain sellaisesta aiheesta, mistä nykyisessä laissa ei säädetä? 

Kyllä. 

Mistä sellaisesta laissa pitäisi vielä säätää, mistä ei vielä säädetä?  

Sivista pitää tärkeänä, että kaikkien taidealojen järjestämistä tuetaan tasapuolisesti. Samalla täytyy pitää huoli siitä, että taiteiden harrastamisen mahdollisuudet ja edellytykset eivät heikkene, vaan vahvistuvat tasapuolisesti. Keskeinen tavoite tulee olla kaikkien taidealojen edellytysten parantaminen. 

Yhteistyötä muiden oppilaitosten ja taiteen perusopetuksen välillä pitää lisätä. Taiteen perusopetuksen oppijat ovat useimmiten myös koululaisia. Yhteistyön kehittäminen koulujen, vapaan sivistystyön, muiden oppilaitosten ja taiteen perusopetuksen välillä voisi parantaa oppilaiden kokonaisvaltaista oppimista ja antaa uusia mahdollisuuksia toiminnan organisointiin nykyistä tehokkaammin. Samalla edelleen tulee edistää taiteen perusopetuksen tasa-arvoisuutta ja saavutettavuutta. Taiteen perusopetuksella on keskeinen rooli lasten ja nuorten sekä enenevissä määrin myös aikuisten kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Tätä roolia tulee vahvistaa.  

Sivista katsoo, että taiteen perusopetuksen arviointia tulee kehittää. Sivista kannattaa tiedonkeruun kehittämistä ja tietopalvelujen hyödyntämistä, mutta tämä täytyy tehdä laajapohjaisesti yhteistyössä oppilaitosten kanssa ja siten, että oppilaitoksille ei aiheudu hallinnollista taakkaa. Taiteen perusopetus poikkeaa muista koulutusmuodoista, joten olemassa olevat tietopalvelut eivät välttämättä toimi tässä yhteydessä. Sivista katsoo, että tärkeää on lisäksi edistää oppilaitosten toimintaa ja kehittää yhteistä laatua taiteen perusopetuksen tukemiseksi. Sen lisäksi on panostettava erityisesti taiteen perusopetuksen tutkimuksen kehittämiseen. Taiteen perusopetuksen merkitystä muussa koulutuksessa ja työelämässä tulisi lisätä.

 

Helsingissä 3.11.2023 

Sivistystyönantajat ry 

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja 

Lisätietoja: Jussi-Pekka Rode, elinkeinopoliittinen asiantuntija​, jussi-pekka.rode@sivista.fi, puh. +358401686836 

 

Sivistystyönantajat edustaa 340 sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on noin 60 000 palkansaajaa. Olemme Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n jäsen.