» Lausunnot » Sivista teki ehdotuksia purettaviksi tai kevennettäviksi normeiksi

Sivista teki ehdotuksia purettaviksi tai kevennettäviksi normeiksi

Valtiovarainministeriö​lle 

Asia: Kuntien normien vähentäminen 

 

Ehdotus purettavaksi, väljennettäväksi tai uudistettavaksi normiksi 

Varhaiskasvatuksen tuottajien ja koulutuksen järjestäjien suunnitteluvelvoitteet  

Mitä haittoja kyseisestä normista on aiheutunut? 

Laajat velvoitteet erilaisten suunnitelmien laatimiseen johtavat henkilöstöresurssin epätarkoituksenmukaiseen kohdentumiseen. Merkittävää lisäarvoa erillisistä suunnitelmista ei ole kuitenkaan osoitettavissa. Esimerkiksi yhdenvertaisuusvaltuutettu on arvioinut yhdenvertaisuussuunnitelmien osalta, että viranomaisen suunnitteluvelvoite on usein typistynyt ympäripyöreän dokumentin laadinnaksi.  

Mitä hyötyjä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Käsittelemällä nykyisten erillisten suunnitelmien tavoitteet osana varhaiskasvatus-/opetussuunnitelmatyötä rakentuu kokonaisvaltaisempi kuva toiminnasta. Mahdollisuus priorisoida paikallisesti keskeisimpiä kehittämiskohteita. 

Mitä riskejä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Ei riskejä, sillä nykyisten suunnitelmien tavoitteet voidaan sisällyttää varhaiskasvatus-/opetussuunnitelmatyöhön. 

Millä tavalla normin kohteena olevaa tehtävää ja sen järjestämistä tulisi uudistaa? 

Varhaiskasvatussuunnitelma/opetussuunnitelma voisi olla ainoa dokumentti, jonka laatimiseen on velvoite, muu tuottajan tai järjestäjän harkittavissa. 

Tulisiko normin purkamisen, väljentämisen tai uudistamisen koskea samalla tavoin kaikenlaisia kuntia vai erityisesti tietyntyyppisiä kuntia? Lisää mahdolliset perustelusi vastausvaihtoehdon viereiseen tekstikenttään. 

Kyllä 

Ei 

Tulisi koskea kaikkia tuottajia ja järjestäjiä, ml. yksityiset toimijat. 

Pitäisikö normin purkamista, väljentämistä tai uudistamista ensin kokeilla joidenkin kuntien kanssa? 

Kyllä 

Ei 

  

Ehdotus purettavaksi, väljennettäväksi tai uudistettavaksi normiksi 

Kouluhedelmätuen tarkkarajaisuus 

Mitä haittoja kyseisestä normista on aiheutunut? 

Erityisesti varhaiskasvatuksessa, jossa lapsen motoriikka ei välttämättä riitä käsittelemättömän marjan, vihanneksen tai hedelmän syömiseen, on epätarkoituksenmukaista, että rajaus tuen saannin perusteena olevien tuotteiden tarjoilutapaan on niin tiukka (ei salaattina, ei puuron päällä jne). Valvontaan käytetty henkilöresurssi ei ole tarkoituksenmukaisin.  

Mitä hyötyjä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Monipuolisia tapoja hyödyntää marjoja, vihanneksia ja hedelmiä ruokailuissa. 

Mitä riskejä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Ei riskejä.  

Millä tavalla normin kohteena olevaa tehtävää ja sen järjestämistä tulisi uudistaa? 

Perustunee joiltain osin EU-sääntelyyn, joten voi vaatia vaikuttamista myös EU-tasolla tuen ehtoihin. 

Tulisiko normin purkamisen, väljentämisen tai uudistamisen koskea samalla tavoin kaikenlaisia kuntia vai erityisesti tietyntyyppisiä kuntia? Lisää mahdolliset perustelusi vastausvaihtoehdon viereiseen tekstikenttään. 

Kyllä 

Ei 

Tulisi koskea kaikkia tuottajia ja järjestäjiä, ml. yksityiset toimijat 

Pitäisikö normin purkamista, väljentämistä tai uudistamista ensin kokeilla joidenkin kuntien kanssa? 

Kyllä 

Ei 

 

Ehdotus purettavaksi, väljennettäväksi tai uudistettavaksi normiksi 

Varhaiskasvatuksen arjen joustavuuden lisääminen mm. ryhmäkoot, raportointivelvoite, mitoituksista poikkeaminen. 

Mitä haittoja kyseisestä normista on aiheutunut? 

Jähmeät käytänteet haastavat esimerkiksi sijaisjärjestelyjä tai kesken päivän tulevien poikkeustilanteita. Tarkat ryhmäkohtaiset raportointivelvoitteet työllistävät epätarkoituksenmukaisella tavalla päiväkodinjohtajaa ja vie aikaa toiminnan johtamiselta ja kehittämiseltä.  

Mitä hyötyjä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Päiväkodinjohtajan ajan vapautuminen päiväkodin toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen. Ryhmäkoon arvioinnin väljentämisellä henkilöstöresurssin suuntaaminen tarpeen mukaan. 

Mitä riskejä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän?  

Varhaiskasvatuslain tavoitteet velvoittavat järjestäjää ja tuottajaa joka tapauksessa, joten normien keventämisellä ei voida arvioida syntyvän merkittäviä riskejä.  

Millä tavalla normin kohteena olevaa tehtävää ja sen järjestämistä tulisi uudistaa? 

Muutoksia varhaiskasvatuslakiin: mitoituksista poikkeamisen väljentäminen, hoitoryhmäkohtaisesti raportointivelvoitteesta luopuminen, väljyyttä varhaiskasvatuksen ryhmäkoon arviointiin. 

Tulisiko normin purkamisen, väljentämisen tai uudistamisen koskea samalla tavoin kaikenlaisia kuntia vai erityisesti tietyntyyppisiä kuntia? Lisää mahdolliset perustelusi vastausvaihtoehdon viereiseen tekstikenttään. 

Kyllä 

Ei 

Tulisi koskea kaikkia tuottajia ja järjestäjiä, ml. yksityiset toimijat 

Pitäisikö normin purkamista, väljentämistä tai uudistamista ensin kokeilla joidenkin kuntien kanssa? 

Kyllä 

Ei 

 

Ehdotus purettavaksi, väljennettäväksi tai uudistettavaksi normiksi 

Lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden henkilökohtaisten suunnitelmien tarkastelu 

Mitä haittoja kyseisestä normista on aiheutunut? 

Jokaiselle lapselle ja nuorelle tehdään eri koulutusasteilla henkilöstön tukemana erilaisia henkilökohtaisia suunnitelmia. Tämä kokonaisuus on erittäin työllistävä.  

Mitä hyötyjä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Erityisesti opetushenkilöstön kuormituksen keventyminen ja resurssin suuntaaminen toisin. 

Mitä riskejä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Oppijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen on opettajan ammattitaitoja, joka ei edellytä erillistä henkilökohtaista suunnitelmaa. Suunnitelmien merkitys on olennaisempi niissä koulutusmuodoissa, joissa aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen keskeistä (aikuisten ammatillinen koulutus). 

Millä tavalla normin kohteena olevaa tehtävää ja sen järjestämistä tulisi uudistaa? 

Tulisi harkita osin suunnitelmista luopumista – esimerkiksi varhaiskasvatuksessa suunnitelmat voitaisiin laatia vain tuen tarpeessa oleville lapsille. Osin suunnitelmien keventäminen riittäisi – esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma voisi olla oppivelvollisille kevyempi. 

Tulisiko normin purkamisen, väljentämisen tai uudistamisen koskea samalla tavoin kaikenlaisia kuntia vai erityisesti tietyntyyppisiä kuntia? Lisää mahdolliset perustelusi vastausvaihtoehdon viereiseen tekstikenttään. 

Kyllä 

Ei 

Tulisi koskea kaikkia tuottajia ja järjestäjiä, ml. yksityiset toimijat

Pitäisikö normin purkamista, väljentämistä tai uudistamista ensin kokeilla joidenkin kuntien kanssa? 

Kyllä 

Ei 

 

Ehdotus purettavaksi, väljennettäväksi tai uudistettavaksi normiksi 

Kelpoisuusvaatimusten selkeyttäminen ja väljentäminen, mm. päiväkodinjohtaja, erityisopetus 

Mitä haittoja kyseisestä normista on aiheutunut? 

Erityistä tukea antavien opettajien kelpoisuuksien tiukka tulkinta on johtanut merkittäviin rekrytointihaasteisiin. Varhaiskasvatuksessa päiväkodinjohtajalta vaadittava kelpoisuus (KM) haittaa urapolkujen kehittämistä sosionomikoulutuksen pohjalta. 

Mitä hyötyjä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Rekrytointitilanteen helpottuminen, erilaisten urapolkujen mahdollistuminen, opettajuuden kehittäminen vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. 

Mitä riskejä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Päiväkodinjohtajaa rekrytoitaessa työnantaja pystyy arvioimaan edellytykset johtamiseen. Opettajankoulutuksessa on lisättävä erityispedagogista osaamista ja lisättävä jokaisen opettajan edellytyksiä kohdata erilaisia oppijoita. 

Millä tavalla normin kohteena olevaa tehtävää ja sen järjestämistä tulisi uudistaa? 

Laajentaa päiväkodinjohtajan kelpoisuus kattamaan myös ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot. Luokan- ja aineenopettajalla tulisi olla mahdollisuus opettaa yksilöllistettyä oppiainetta. 

Tulisiko normin purkamisen, väljentämisen tai uudistamisen koskea samalla tavoin kaikenlaisia kuntia vai erityisesti tietyntyyppisiä kuntia? Lisää mahdolliset perustelusi vastausvaihtoehdon viereiseen tekstikenttään. 

Kyllä 

Ei 

Tulisi koskea kaikkia tuottajia ja järjestäjiä, ml. yksityiset toimijat 

Pitäisikö normin purkamista, väljentämistä tai uudistamista ensin kokeilla joidenkin kuntien kanssa? 

Kyllä 

Ei 

 

Ehdotus purettavaksi, väljennettäväksi tai uudistettavaksi normiksi 

Vähennysoikeus lukioiden omissa painotuksissa opiskeleville opiskelijoille 

Lukiolain 6 § mukaan erityisen koulutustehtävän mukaisessa opetuksessa voidaan poiketa opetuksen sisältöä koskevista säännöksistä. Käytännössä opiskelijat, jotka suorittavat vähintään 24 opintopistettä erityisen koulutustehtävän opintoja, ovat oikeutettuja vähentämään 16 opintopistettä asetuksella säädetyistä pakollisten kurssien määrästä. Opiskelijan on tällöinkin suoritettava vähintään puolet lukion jokaisen pakollisen oppiaineen pakollisista kursseista. Ehdotamme, että sama vähennysoikeus syntyisi myös opinnoista, jotka tehdään lukioiden omilla päätöksillä perustetuilla erikoislinjoilla riippumatta siitä, onko näillä erityisen koulutustehtävän lupa. Käytännössä kevennettävä normi on lukion tuntijako, ja siitä säädettävä poikkeaminen. 

Mitä haittoja kyseisestä normista on aiheutunut? 

Heikentää koulutuksen järjestäjien omien painotusten vetovoimaa, asettaa opiskelijat epäyhdenvertaiseen asemaan oppilaitoksen perusteella. 

Mitä hyötyjä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Vahvistaa lukioiden mahdollisuuksia profiloitua ja antaa opiskelijoille lukion oppimäärän ylittäviä mahdollisuuksia syventyä kiinnostuksenkohteisiinsa. Positiivisia seurauksia mm. motivaation vahvistuminen, osaamistason nouseminen. 

Mitä riskejä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Toteutuksessa sama idea kuin nykyisin erityisen koulutustehtävän painotuslinjoille opiskeleville eli mitään oppiainetta ei voi kokonaisuudessaan pois valita – tällöin ei synny riskiä siitä, että jokin osaamisalue jäisi liian vähälle opiskelulle. 

Millä tavalla normin kohteena olevaa tehtävää ja sen järjestämistä tulisi uudistaa? 

Vähennysoikeuden ulottamisesta myös koulutuksen järjestäjien omalla päätöksellä perustettuihin painotuslinjoihin tulisi säätää lukiolaissa. 

Tulisiko normin purkamisen, väljentämisen tai uudistamisen koskea samalla tavoin kaikenlaisia kuntia vai erityisesti tietyntyyppisiä kuntia? Lisää mahdolliset perustelusi vastausvaihtoehdon viereiseen tekstikenttään. 

Kyllä 

Ei 

Kuntien ohella tulisi koskea myös yksityisiä lukiokoulutuksen järjestäjiä. 

Pitäisikö normin purkamista, väljentämistä tai uudistamista ensin kokeilla joidenkin kuntien kanssa? 

Kyllä 

Ei 

 

Ehdotus purettavaksi, väljennettäväksi tai uudistettavaksi normiksi 

Etäopetuksen salliminen perusopetuksessa 

Mitä haittoja kyseisestä normista on aiheutunut? 

Kun etäopetusta ei ole mainittu täydentävänä opetusmuotona, ei ole merkittävää kannustetta kehittää etäopetusta sekä siihen liittyviä teknologisia ja pedagogisia ratkaisuja. Esimerkiksi pandemian aikaan epäopetukseen jouduttiin siirtymään melko varautumattomina. Pandemia-ajan opit pitäisi nyt voida ottaa hyötykäyttöön. 

Mitä hyötyjä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Väestökehityksen vaikuttaessa oppilaitosverkkoon on tärkeää mahdollistaa koulutustarjonnan laajuus ja laatu erilaisin ratkaisuin. Etäopetus olisi tässä potentiaalinen. 

Mitä riskejä normin purkamisesta tai väljentämisestä voi arvioida syntyvän? 

Ei merkittäviä riskejä. Vaatii opetushenkilöstön digipedagogisen osaamisen kehittämistä. 

Millä tavalla normin kohteena olevaa tehtävää ja sen järjestämistä tulisi uudistaa? 

Säätää epäopetuksesta täydentävänä opetusmuotona. 

Tulisiko normin purkamisen, väljentämisen tai uudistamisen koskea samalla tavoin kaikenlaisia kuntia vai erityisesti tietyntyyppisiä kuntia? Lisää mahdolliset perustelusi vastausvaihtoehdon viereiseen tekstikenttään. 

Kyllä 

Ei 

Kuntien ohella tulisi koskea myös yksityisiä perusopetuksen järjestäjiä. 

Pitäisikö normin purkamista, väljentämistä tai uudistamista ensin kokeilla joidenkin kuntien kanssa? 

Kyllä 

Ei 

 

Helsingissä 16.2.2024

Sivistysala ry 

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja, politiikka ja vaikuttaminen 

 Lisätietoja: Annakaisa Tikkinen, asiantuntija, politiikka ja vaikuttaminen​, annakaisa.tikkinen@sivista.fi, puh. +358403566082 

 

Sivistysala tekee sinnikästä työtä koulutuksen, osaamisen ja luovuuden puolesta. Sivista edustaa 400:aa yksityistä sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on 69 000 alan ammattilaista. Olemme Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.