» Lausunnot » Sivista lausui ylioppilastutkinnon suomi toisena kielenä ja kirjallisuus sekä ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -kokeiden uudistamisesta​

Ylioppilastutkintolautakunnalle

Asia: Ylioppilastutkinnon suomi toisena kielenä ja kirjallisuus sekä ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -kokeiden uudistaminen

Viite: OPH-6591-2023

1. Yleistä

Sivistysala ry:n (Sivista) tavoitteena on, että Suomi on parhaiten koulutettujen ihmisten hyvinvoiva, avoin ja vetovoimainen maa, jossa osaamisella ja luovuudella tehdään parempaa maailmaa.

Sivista pitää kannatettavana, että suomi toisena kielenä ja kirjallisuus sekä ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -kokeita kehitetään koejärjestelyiltään yhtenäisemmäksi äidinkieli ja kirjallisuus -kokeen kanssa.

Ylioppilastutkintolautakunnan valmistelussa on hyödynnetty opiskelijoilta ja opettajilta kerättyä palautetta sekä kokelaiden ajankäyttöseurantaa. Molemmat osoittavat, että kokeeseen varattu aika on ollut riittämätön. Kokeen jakaminen kahdelle päivälle vahvistaa opiskelijoiden edellytyksiä osoittaa osaamistaan S2/R2-oppimäärän hallinnassa.

Koulutuksen järjestäjät ovat tuoneet esiin nykyiset haasteet kokeen osallistumisoikeuden määrittelyssä. Sivista katsoo, että osallistumisoikeuteen liittyviä käytäntöjä on edelleen täsmennettävä. Tämä liittyy myös laajempaan keskusteluun siitä, kenelle S2/R2-opetus on tarkoitettu ja mihin suuntaan sitä on mielekäs kehittää.

Vaikka nyt ehdotettava uudistus on itsessään kannatettava, Sivista tunnistaa myös muita näkökulmia, joita S2/R2-kokeen kehittämisessä on tulevaisuudessa syytä punnita. Tällainen on esimerkiksi englanninkielisen ylioppilastutkinnon käyttöönotto ja sen myötä mahdollisesti kielitaidon osalta moninaistuva S2/R2-kokeeseen osallistuvien joukko.

2. Ehdotuksen vaikutuksista ja voimaantulosta

Lähtökohtaisesti Sivista kannattaa ylioppilastutkintoon liittyvissä merkittävissä muutoksissa tyypillistä kolmen vuoden siirtymäaikaa.

Koerakenteen muutoksella tuskin on merkittävää vaikutusta oppimäärän valintaan. Näin ollen myös kevään 2026 voimaantulo olisi periaatteessa mahdollinen. Tämä edellyttää kuitenkin erityisen selkeää viestintää muutoksista, jotta jo syksyllä 2023 opintonsa aloittaneet ja näin ollen osan S2/R2-opinnoista suorittaneet saavat riittävät tiedot uuden koerakenteen vaatimuksista ja käytännöistä. Muutoksella voi olla vaikutuksia opiskelijoiden henkilökohtaisiin ylioppilastutkintosuunnitelmiin esimerkiksi hajauttamista suunniteltaessa – suunnitelmaa toki päivitetään joka tapauksessa opintojen edetessä.

Lausuntopyynnössä on todettu, että uudistuksella ei ole vaikutuksia koulutuksen järjestäjälle, sillä toinen koepäivä olisi jatkossa sama äidinkielen ja kirjallisuuden toisen koepäivän kanssa. Sivista toteaa, että kokelaiden määrän kasvulla on kuitenkin merkitystä koejärjestelyiden tekemiseen ja esimerkiksi valvojien määrään.

Sivista pitää tärkeänä, että uudistuksessa huomioidaan alustavan arvostelun tekevien opettajien työkuorma. Sivista ehdottaa koetta valmisteltassa harkittavan lisäaikaa alustavan arvioinnin tekemiseen niissä oppilaitoksissa, joissa ei ole suomi tai ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opettajaa.

3. Vaikutukset koulutusjärjestelmään kokonaisuutena

Sivista katsoo, että ehdotettu ylioppilastutkinnon kehittäminen on luontevaa myös korkeakoulujen opiskelijavalintojen kannalta, sillä korkeakoulut ovat pääosin pisteyttäneet S2/R2-kokeen yhtenäisesti äidinkielen kokeen kanssa.

Helsingissä 15.4.2024

Sivistysala ry

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja, politiikka ja vaikuttaminen

Lisätietoja: Annakaisa Tikkinen, johtava asiantuntija, politiikka ja vaikuttaminen​, annakaisa.tikkinen@sivista.fi, puh. +358403566082

Sivistysala tekee sinnikästä työtä koulutuksen, osaamisen ja luovuuden puolesta. Sivista edustaa 400:aa yksityistä sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on 69 000 alan ammattilaista. Olemme Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.