» Lausunnot » Sivista lausui yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta

Sivista lausui yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta

Sosiaali- ja terveysministeriö​lle

Asia: Sosiaali- ja terveysministeriön asetus yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta

Viite: VN/31701/2023

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annettaisiin uudet säännökset yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen painoalueista ja tavoitteista sekä valtakunnallisen asiantuntijoista koostuvan sosiaalityön tutkimuksen arviointiryhmän asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä.  Lisäksi asetukseen ehdotettaisiin lähinnä teknisiä muutoksia voimassa olevaan asetukseen nähden.

Sivistan mielestä valtionavustukset sosiaalityön tutkimukseen tulisi yhdistää isompaan akateemisen tutkimusrahoituksen kokonaisuuteen jaettavaksi Suomen Akatemian kautta. Näin rahoituksen vaikuttavuus vahvistuisi. Nyt uhkana on, että rahoitus jakautuu hyvin pieniin yksittäisiin valtionavustuksiin.

Sivista pitää asetuksella asetettua arviointiryhmää varsin raskaana tapana hoitaa yksittäisen valtionavustushaun arviointi. Jakamalla valtionavustukset Suomen Akatemian kautta voitaisiin toimia normaalin kilpaillun tiederahoituksen arviointikäytäntöjen mukaisesti.

Helsingissä 19.1.2024

Sivistysala ry

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja

​Lisätietoja: Paula Tuovinen, asiantuntija, politiikka ja vaikuttaminen​, paula.tuovinen@sivista.fi, puh. +358503034873

Sivistysala tekee sinnikästä työtä koulutuksen, osaamisen ja luovuuden puolesta. Sivista edustaa 400:aa yksityistä sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on 69 000 alan ammattilaista. Olemme Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.