» Lausunnot » Sivista lausui varhaiskasvatuslain ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö​lle

Asia: Esitys varhaiskasvatuslain ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n muuttamisesta sekä varhaiskasvatuksen yksityisen palveluntuottajan lupa- ja ilmoitusmenettelyyn kuuluvista liitteistä

Viite: VN/24765/2023

Kommentit hallituksen esityksen luonnokseen

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi aluehallintovirastojen ja Valviran tiedonsaantioikeuksista niin, että lupaviranomainen voisi hankkia muilta viranomaisilta välttämättömiä tietoja lupahakemuksen käsittelemiseksi ja yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen arvioimiseksi. Sivista pitää esitystä sinänsä kannatettavana, mutta katsoo, että esitystä on välttämätöntä tarkastella samanaikaisesti hallitusohjelmaan kirjatun ilmoitusmenettelyyn palaamisen kanssa. Sivista pitää erikoisena, että esityksessä ei ole lainkaan viitattu hallitusohjelman toimeenpanon vaikutukseen yksityisen varhaiskasvatustoiminnan käynnistämisen käytäntöihin. Sivista katsoo, että hallitusohjelman edellyttämä valmistelu ilmoitusmenettelyyn palaamiseksi on syytä käynnistää nopealla aikataululla.

Samalla ehdotetaan muutoksia, jotka liittyvät Soterin käyttöönottoon varhaiskasvatuksessa. Esityksessä kerrotaan Valviran kehittäneen Soteria varhaiskasvatuksen tarpeisiin yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön ja aluehallintovirastojen kanssa. Sivista pitää tästäkin huolimatta epätarkoituksenmukaisena, että tietoa varhaiskasvatuksen palveluntuottajista kerätään jatkossakin sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdista kehitettyyn rekisteriin. Sivista ehdottaa harkitsemaan, olisiko Vardaa kehitettävissä myös tähän käyttötarkoitukseen, jolloin varhaiskasvatuksen tiedonkeruu voitaisiin toteuttaa yhdessä järjestelmässä. Sinänsä Sivista pitää erittäin kannatettavana sitä, että lupa- ja rekisteröintiprosessit on tarkoitus digitalisoida siten, että palveluntuottajat tekevät hakemukset täysin sähköisesti ja tekninen toteutus sallii viranomaisten välisen tiedon liikkumisen.

Kommentit asetusluonnokseen

Sivista pitää kannatettavana sitä, että asetuksessa ei edellytettäisi palveluntuottajaa erikseen toimittamaan (liitettävä) sellaisia liitteitä, jotka ovat viranomaisen saatavissa muutenkin tiedonsaantioikeuksia kehittämällä. Sivista toteaa, että asetuksen muutettu sanoitus (sisällytettävä) jää edelleen tulkinnanvaraiseksi ja kehottaa tarkastelemaan, olisiko asetuksen muotoilua vielä täsmennettävissä.

Helsingissä 2.12.2023

Sivistystyönantajat ry

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja

Lisätietoja: Annakaisa Tikkinen, elinkeinopoliittinen asiantuntija​, annakaisa.tikkinen@sivista.fi, puh. +358403566082

Sivistystyönantajat edustaa 340 sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on noin 60 000 palkansaajaa. Olemme Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n jäsen.