» Lausunnot » Sivista lausui vapaan sivistystyön Kansallisten perustaitojen osaamismerkkien osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien luonnoksesta

Opetushallitukselle

Asia: Kansallisten perustaitojen osaamismerkkien osaamistavoitteet ja arviointikriteerit

Viite: OPH-4158-2023

Sivistystyönantajat ry (myöhemmin Sivista) lausuu vapaan sivistystyön Kansallisten perustaitojen osaamismerkkien osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien luonnoksesta.  Sivistan toimijat edustavat koko koulutusketjua aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Alallamme toimii yli 115 yksityismuotoista vapaan sivistystyön toimijaa. Aikuisten työelämässä tarvittavien perustaitojen osaamismerkkikokonaisuudella on tarkoitus parantaa aikuisten, joilla on matala koulutustaso, ja yhteiskunnassa syrjäytymisvaarassa olevien mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja tunnustamiseen. Osaamismerkki on pieni osaamiskokonaisuus, joka mahdollistaa edistymisten todentamisen motivaatiota vahvistavana tekijänä.

Sivista pitää esitettyä luonnosta kansallisiksi perustaitojen osaamismerkeiksi pääosiltaan kannatettavana. Näkemyksemme mukaan osaamismerkit ja niiden tavoitteet ovat tarpeellisia. Osaamismerkeillä on mahdollista vahvistaa perustaitoja, minkä vuoksi on tärkeä, että ne ovat selkeitä ja käytäntöön sovellettavia. Sivista pyytää Opetushallitusta kiinnittämään osaamistavoitteiden ja arviointikriteereiden selkeyteen ja yhdenmukaisuuteen huomiota. Toivomme, että osaamismerkkien käyttöönottoon varataan oppilaitoksille riittävät resurssit.

Helsingissä 2.10.2023

Sivistystyönantajat ry

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja

Lisätietoja: Jussi-Pekka Rode, elinkeinopoliittinen asiantuntija​, jussi-pekka.rode@sivista.fi, puh. +358401686836

Sivistystyönantajat edustaa 340 sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on noin 60 000 palkansaajaa. Olemme Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n jäsen.