» Lausunnot » Sivista lausui opetus- ja kulttuuritoimen sekä vapaan sivistystyön rahoituksen muuttamisesta

Sivista lausui opetus- ja kulttuuritoimen sekä vapaan sivistystyön rahoituslain muuttamisesta. Esityksen tavoitteena on poistaa koronapandemiasta ja siihen liittyneistä rajoituksista johtuneiden tekijöiden vaikutukset tulevien vuosien valtionosuusrahoituksen tasoon. Sivistan pitää harmillisena, että esitetty ratkaisu on kaavamainen tilanteessa, jossa pandemia on kohdellut eri aloja ja koulutusmuotoja eri tavoin. Sivista pitää esitetyn rahoituksen ongelmana  esimerkiksi sitä, että vuoden 2019 aikana syntyneet kustannukset on tehty aikana, jolloin on voinut olettaa, että vuoden 2020 tilanne tulee olemaan samankaltainen. Tilannekuva rahoituksen osalta on myös puutteellinen. Sivista muistuttaa eduskunnan sivistysvaliokuntaa myös, että mahdolliset investoinnit tai lisäkustannukset on tehty aikana, jolloin oppilaitos on voinut olettaa, että ylimääräiset kustannukset voidaan kattaa myöhemmässä vaiheessa. Hallituksen tavoitteena tulisi olla tulevien vuosien rahoituksen turvaaminen.Lue koko lausunto

Lisätietoja: asiantuntija Jussi-Pekka Rode, p. 040 168 6836