» Lausunnot » Sivista kuultavana esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistamisesta

Sivista kuultavana esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö​lle

Asia: ​Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuki​

Viite: ​VN/27270/2023​

Sivistan huomiot esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen lainsäädännön uudistamiseen

Hallitusohjelmaan on kirjattu oikean suuntaiset tavoitteet uudistukselle: riittävän, yksilöllisen tuen tarjoaminen samalla opetushenkilöstön hallinnollista työtä keventäen. Tavoitteeksi on tunnistettava myös rehtoreiden ja muun sivistyshallinnon hallinnollisen työn keventäminen. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa tulee keskittyä lainsäädännön selkeyttämiseen pääasiassa nykyiset rakenteet säilyttäen, pedagogisten asiakirjojen käytettävyyden lisäämiseen sekä tukeen kohdennettavien resurssien vahvistamiseen. Tämä mahdollistaa voimaantulon elokuussa 2025.

Hallitusohjelman kirjaus yksityisten koulujen kotikuntakorvauksen nostamisesta 100 prosenttiin on tarpeen käsitellä nyt valmisteltavan tuen uudistuksen yhteydessä. Täysimääräisellä rahoituksella taataan yksityisissä kouluissa opiskelevien oppilaiden tuen toteutuminen.

Sivista pitää perusopetuslain 17 § 5 momentin poistamista mahdollisena järjestäjien velvoitteita yhtenäistettäessä hallitusohjelman mukaisesti. Kuitenkin erityisen vaativan/monialaisen tuen osalta vastuun on säilyttävä jatkossakin kunnilla, jotta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin kytkeytyvä palvelukokonaisuus on oppijan kannalta toimiva.

Yksityiskoulujen toimintaan liittyy usein sellaisia erityispiirteitä, jotka voi olla tarpeellista huomioida oppilaan tarpeita vastaavan tuen suunnittelussa. Joskus nämä piirteet voivat synnyttää tarpeen tuelle, esimerkiksi kielellisiin haasteisiin tai opetusryhmän pysyvyyteen liittyen. Ei ole tarkoituksenmukaista, että oppilaan opetus järjestetään pienryhmässä yksityiskoulussa, mikäli osallistuminen yleisopetukseen olisi mahdollista toisenlaisessa koulussa.

Sivista vastustaa jyrkästi hallintopäätösten tekemisen lisäämistä. Pikemminkin rehtorin hallinnollista työtä tulisi pyrkiä keventämään, jotta aikaa vapautuisi opetussuunnitelman toimeenpanon johtamiseen, sisältäen tuen kokonaisuuden. Hallinnollisen työn määrän hallittavuutta edesauttaisi myös selkeästi tulkittava lainsäädäntö ja kelpoisuudet.

Sivista kannattaa erityisopettajien koulutusmäärien tarkastamista. Samalla opettajankoulutusta on kehitettävä niin, että jokaisella opettajalla on hyvää osaamista vastata moninaistuvien oppijoiden tarpeisiin. Jokaisen opettajan vastuu tuen antajana ei saa hälventyä erityisopettajan roolia kirjattaessa ja tuen säädöksiä uudistettaessa.

Sivista katsoo, että tuen muodot ovat jo nyt varsin monipuoliset. Keskeistä on, että tehostettua tukea kehitetään yhä joustavammaksi ja että tuen käynnistäminen on helppoa. Oppilaitosten arjessa on säilyttävä mahdollisuus huomioida oppilaan kulloisetkin tarpeet ja kuntoisuus joustavasti tukea toteutettaessa. Informaatio-ohjauksella voidaan vielä selkeyttää eroa tehostetun ja erityisen tuen välillä.

Pienryhmäopetuksen mahdollistaminen on jatkossakin tärkeää. Samalla on turvattava myös oppilaiden oikeus aineenopetukseen. Yksilöllistetty oppiaine ei voi tarkoittaa kategorista siirtoa erityisopetuksen pienryhmään, jos se on oppilaan kannalta epätarkoituksenmukaista.

Sivista kannattaa pedagogisten asiakirjojen määrän vähentämistä sekä sirpaleiseksi koettujen sisältöjen tarkastelua. Kehittämisessä tulee huomioida, miten opettajille saadaan sujuvasti tieto siitä, millaisia toimenpiteitä kullekin ryhmän oppilaalle on sovittu.

Käytössä olevien tietojärjestelmien kehittämiseen tulee kiinnittää huomiota esimerkiksi meneillään olevassa varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyössä.

Pidemmän aikajänteen kehittämistyö kytkeytyy luontevasti hallitusohjelman kirjaukseen perusopetuksen tulevaisuustyöstä. On tarpeen pohtia, mikä on jokaisen opettajan ammattitaitoa oppijoiden moninaistuessa ja toimintaympäristöjen erilaistuessa. Yhteistyö opettajankoulutuksen toimijoiden kanssa on keskeistä.

Helsingissä 24.11.2023

Sivistystyönantajat ry

Heikki Kuutti Uusitalo, johtaja

Lisätietoja: ​Annakaisa Tikkinen, elinkeinopoliittinen asiantuntija​, annakaisa.tikkinen@sivista.fi, puh. +358403566082

Sivistystyönantajat edustaa 340 sivistysalan työnantajaa. Jäsentemme palveluksessa on noin 60 000 palkansaajaa. Olemme Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n jäsen.