» Uutiset » PISAkin sen kertoo – perusopetuksen kehittäminen ei saa olla hankerahoituksen varassa

PISAkin sen kertoo – perusopetuksen kehittäminen ei saa olla hankerahoituksen varassa

Tänään julkaistun OECD:n osaamistuloksia mittaavan PISA-tutkimuksen vuoden 2018 pääalueena oli lukutaito. Kolmen vuoden välein julkaistavassa tutkimuksessa suomalaisten 15-vuotiaiden lukutaito oli OECD-maiden kärkeä. Matematiikassa suomalaisnuorten osaamistaso on myös pysynyt samana vuoteen 2015 verrattuna. Luonnontieteiden osaaminen on laskenut.

– Lapsen ja nuorten tulevaisuus alkaa hyvästä lukutaidosta. Sujuva lukutaito luo perustan kaikelle oppimiselle ja opiskelulle. Suomalaisten nuorten lukutaito on edelleen maailman parhaimmistoa ja tästä on pidettävä kiinni, sanoo Sivistan johtaja Laura Rissanen.

– Parasta nuorten syrjäytymisen ehkäisyä on, että jokainen peruskoulun päättävä nuori osaa sujuvasti lukea, laskea ja kirjoittaa. Ilman hyviä perustaitoja ei tulevaisuudessa pärjää, eikä oppivelvollisuuden laajentaminen 18 vuoteen ole vastaus perustaitojen kuten lukemisen vahvistamiseen. Onkin huolestuttavaa, että hallitusohjelmassa perusopetuksen kehittäminen on puhtaasi hankerahoituksen varassa, Rissanen jatkaa.

– Sivistystyönantajat on esittänyt, että erilaisten oppijoiden valmiuksia parannettaisiin aikaistamalla esiopetukseen osallistumista vuodella. Rinteen hallitus on pilotoimassa kaksivuotista esiopetusta, mutta jo nämä tulokset kertovat siitä, pilotoinnista pitää siirtyä mahdollisimman pian vakinaistamiseen, toteaa Rissanen.

Sivistystyönantajat muistuttaa myös henkilökohtaisten opintopolkujen kehittämisen tärkeydestä kaikilla koulutusasteilla.

– Enemmän tukea tarvitsevien sekä erityistä lahjakkuutta osoittavien tulee voida edetä nykyistä paremmin omien edellytysten mukaisesti, Rissanen jatkaa.

Lisätietoja,
Laura Rissanen p. 041 5404505
Johtaja, Sivista

Jaa

Seuraa