» Uutishuone » Uutiset » Koronan koettelema koulutus – Lapin ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Rissanen: toiminnan radikaalit innovaatiot vaativat voimavaroja

Koronan koettelema koulutus – Lapin ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Rissanen: toiminnan radikaalit innovaatiot vaativat voimavaroja

Kevään koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne iski rankasti suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Epävarmuus jatkuu yhä ja herättää edelleen kysymyksiä. Eri koulutusasteet ovat kohdanneet haasteita liittyen mm. opetuksen järjestämiseen ja turvallisuuteen. Vaikka esimerkiksi digitalisaation, etäopetuksen ja oppilashuollon kysymykset ovat eri koulutusasteilla samoja, niin ratkaisut ja arkipäivän tilanteet voivat olla erilaisia.

Haastattelimme jäsenistöämme siitä, miten koronatilanne on vaikuttanut opetuksen järjestämiseen. Samalla myös kuulemme, millä mielellä alan ammattilaiset katsovat tulevaa syksyä. Vuorossa on Lapin ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Riitta Rissanen.

Millaisia ajatuksia koronakevät ja tuleva syksy herättää?

– Lapin ammattikorkeakoulussa on ollut jo 2000-luvun alusta saakka vahva kiinnostus digitaaliseen opetukseen ja etäisyyksien hallintaan johtuen alueen pitkistä etäisyyksistä ja pohjoisten maiden rajat ylittävästä yhteistyöstä. Tämä vahvuus näkyi korona-kevään aikana, kun yhtäkkiä opetus-, TKI, ja kaiken työn tekeminen piti organisoida uudelleen. Onneksi meiltä löytyvät myös erinomaiset eOppimispalvelut ja LUC-tietohallintopalvelut, joiden avulla saimme päivitettyä digiosaamista laajasti, sanoo Riitta Rissanen.

– Toimiminen digiympäristöissä on tullut jäädäkseen., sanoo Riitta Rissanen.

– Tarvitsemme edelleen lähiopetusta niissä asiantuntijaosaamisissa, joissa kampusten simulaatiotilat, TKI- laboratoriot ja muut erityiset oppimisympäristöt antavat opiskelijoille ja henkilöstölle parhaimman ympäristön oppimiseen ja innovointiin. Luottavaisin mielin lähdetään uuteen lukuvuoteen ns. hybridimallilla, jossa osa opetuksesta ja TKI- toiminnasta on kampuksilla ja osa etänä tarkoituksenmukaisella tavalla, Rissanen jatkaa.

– Kevät osoitti myös, että opiskelijoiden ohjaukselle ja hyvinvointipalveluille on iso tarve. Samoin kiinnitimme, ja kiinnitämme, huomiota henkilöstön jaksamiseen ja etätyövalmiuksiin, mitä keväällä systemaattisesti seurasimme, toteaa Rissanen.

Millaisia uusia käytäntöjä poikkeustilanne toi teille ja jäävätkö ne joiltain osin käyttöön?

– Toimiminen digiympäristöissä on tullut jäädäkseen. Opetuksessa tämä näkyy siten, että tulevien, suunnittelussa olevien, koulutusohjelmien tulee olla hybridimalleja, joissa lähi- ja etäopetus yhdistyvät luontevasti, Rissanen kertoo.

– T&K-toiminta kärsi jokseenkin koronakeväästä. Kaikilla pk-yrityksillä ei ollut mahdollisuuksia tai valmiuksia osallistua tarjoamaamme digitaaliseen toimintaan. Tästä johtuen, aloitimme muun muassa digikoulutusten järjestämisen pk-yrityksille esimerkiksi aiheesta, miten viedä liiketoiminta verkkoon, Rissanen jatkaa.

– Koronakevään aikana loimme toimintamalleja, joita voimme jatkossa hyödyntää mm. verkon kautta suoritettavat kokonaiset tutkinnot. Ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa on jo pitkään ollut olemassa digitaalinen ja verkostoitunut toimintamalli. Otan esimerkiksi erittäin suositun digiajan palvelujohtamisen -ohjelman, jossa on muutamia lähipäiviä ja loput opinnoista tehdään verkossa, kertoo Rissanen.

– Nykyään osaamista haetaan monikanavaisesti verkostoituneena, koulutus ja uuden oppiminen on helposti saavutettavaa, opetukseen voi osallistua eri puolelta Suomea tai maailmaa, Rissanen lisää.

Mitä terveisiä lähetät päättäjille?

– Pitäisi muistaa, että digitaidot ovat nykyajan lukutaito, uutta sivistystä. Tätä osaamista pitäisi saada edistettyä laajasti koko yhteiskunnassa. Jos haluamme hyödyntää digiajan mahdollisuuksia parhaan mukaan ja ottaa käyttöön jatkuvasti uudistuvaa teknologiaa sekä uusimpia sisältöjä, se vaatii voimavaroja. Siten pystymme tekemään toimintatapoihin radikaaleja uudistuksia, ne eivät muutu itsestään, sanoo Rissanen.

– Ammattikorkeakoulujen työelämälähtöisen korkeakoulutuksen ja TKI- toiminnan digitaalisuuden vauhdittamiseen kannattaa panostaa nyt, korona-aika on tehnyt sille selkeän tilauksen ja ammattikorkeakouluissa on ketteryyttä nopeastikin luoda digitaalisia ratkaisuja niin oppimiseen kuin innovaatiotoimintaan, Rissanen lopettaa.

Jaa

Seuraa