» Uutiset » Jatkuvan oppimisen palvelukeskus on jo syntyessään vanhanaikainen ja kankea

Jatkuvan oppimisen palvelukeskus on jo syntyessään vanhanaikainen ja kankea

Suomen hyvinvointi ja kilpailukyky rakentuvat osaamiselle. Osaamisen uudistaminen on tulevina vuosina yksi yhteiskuntamme keskeisistä mahdollisuuksista ja haasteista. Se tarkoittaa panostuksia jatkuvaan oppimiseen. Marinin hallituksen ratkaisu jatkuvan oppimisen haasteisiin on palvelukeskuksen perustaminen.

– Hyvä, että jatkuvaa oppimista tarkastellaan kokonaisvaltaisesti. Perustettava palvelukeskus on kuitenkin vanhanaikainen ja kankea lähestymistapa kysymykseen, sanoo Sivistan johtaja Laura Rissanen.

Palvelukeskusta tärkeämpää olisi tuoda olemassa oleva koulutustarjonta laajemmin ja joustavammin kaikkien ulottuville.

Palvelukeskuksen toiminnassa tulisi ehdottomasti ottaa mukaan digitalisaatio. Alustamaisen palveluekosysteemin pitäisi olla koko uudistuksen lähtökohta.

– Keskuksen hallintomalliin tarvitaan muutoksia. Viiden vuoden välein laadittava kehittämissuunnitelma olisi laadittava kolmeksi vuodeksi. Ohjaavasta neuvostosta puuttuvat koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen edustajat, vaikka niillä on keskeinen rooli työllisyyden hoidossa. Neuvoston kokoonpanoa on laajennettava tältä osin, Rissanen lisää.

Sivista muistuttaa lausunnossaan myös siitä, että palvelukeskuksen toiminta ei saa heikentää koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen nykyisiä perustehtäviä eikä niiden koulutustoimintaa. Sivista ei kannata sitä, että uusi palvelukeskus olisi toimivaltainen viranomainen rahoituspäätöksissä. Jatkotyössä ja toimeenpanossa on huomioitava koulutuskentän toimijoiden osallisuus aiempaa valmistelua paremmin.

Lue jatkuvan oppimisen palvelukeskukseen liittyvä lausuntomme täältä.

Lisätiedot: johtaja Laura Rissanen, 041 5404505

Jaa

Seuraa