» Tiedotteet » Yliopistoja koskeva työehtosopimusratkaisu hyväksytty

Yliopistoja koskeva työehtosopimusratkaisu hyväksytty

Yliopistojen yleisestä työehtosopimuksesta saavutettu neuvottelutulos on hyväksytty liittojen hallinnoissa 8.4.2022. Yliopistojen yleisen työehtosopimuksen piirissä työskentelee yhteensä noin 34 000 palkansaajaa kolmessatoista eri yliopistossa.

Uusi työehtosopimus on voimassa 8.4.2022 – 31.3.2024 siten, että työehtosopimus on irtisanottavissa päättymään 31.3.2023, mikäli vuoden 2023 palkantarkistuksista ei päästä sopimukseen. Vuonna 2022 palkkoja korotetaan 1.6.2022 yleiskorotuksella 1,45 % ja 1.12.2022 paikallisella erällä 0,45 %.

– Ratkaisu on yleisen linjan mukainen, mutta ei vastaa tavoitteitamme tes-tekstien kehittämisen osalta. Sivista on kuitenkin tyytyväinen, että osapuolet saavuttivat työehtosopimusratkaisun yhdessä sopimalla. Haluamme Sivistan puolesta kiittää Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn, Ammattiliitto Pron ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n neuvottelijoita sitkeästä työstä, työmarkkinajohtaja Hanne Salonen toteaa.

Ratkaisussa sovittiin palkantarkistusten lisäksi muutamia tekstimuutoksia, joista merkittävimpänä perhevapaauudistukseen liittyvät muutokset 1.8.2022 lukien.

Hanne Salonen
Työmarkkinajohtaja, Sivista