» Tiedotteet » Oppilaitosten yhteistyö yritysten kanssa on kasvanut ja kasvaa yhä

Oppilaitosten yhteistyö yritysten kanssa on kasvanut ja kasvaa yhä

Oppilaitosten ja yritysten välinen yhteistyö Suomessa on lisääntynyt kaikilla koulutusasteille. Samaa kehitystä on tapahtunut myös oppilaitosten välillä.

Yhteistyö eri koulutusasteiden ja yritysten kanssa palvelee, ei vain elinkeinoelämää ja oppilaitoksia itseään, vaan koko suomalaista yhteiskuntaa. Yhteistyön tuloksia ovat niin osaava työvoima, innovaatiot kuin yhteiset oppimisympäristöt sekä jatkuvan oppimisen eri ratkaisut.

Sivistystyönantajien syksyllä 2019 julkaistun koulutus- ja tutkimusalan barometrin mukaan yhteistyö koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden sekä yritysten ja muun työelämän kanssa on lisääntynyt. Kasvua on koettu kaikissa koulutusasteissa, ainoastaan taiteen perusopetuksessa se on ollut vähäisempää. Sitä vastoin ammatillisessa koulutuksessa korostuu lisääntynyt, ja yhä lisääntyvä, yhteistyö yritysten ja työelämän organisaatioiden kanssa.

– Oppilaitoksen ovat barometrin mukaan kasvattaneet myös keskinäistä yhteistyötään. Saman kehityksen arvioidaan jatkuvan. Yhteistyön kasvu on ollut yleistä kaikissa koulutusmuodoissa ja kaiken kokoisissa oppilaitoksissa, sanoo Sivistan ekonomisti Harri Hietala.

Yleisintä yhteistyö on ollut korkeakouluissa ja suurimmissa oppilaitoksissa. Toisaalta etenkin pienimmissä yhteistyön ennakoidaan lisääntyvän seuraavan vuoden aikana.

Suomessa toimii reilut 700 koulutuksen järjestäjää, jotka ylläpitävät reilua 3 200 oppilaitosta. Koulutuksen järjestäjistä 44 prosenttia toimii yksityisessä muodossa.

Koulutusala työllistää 184 000 henkilöä. Henkilöstöstä noin kolmasosa työskentelee yksityisissä koulutuksen järjestäjissä. Alan henkilöstöstä noin kaksi kolmasosaa on opetus- ja tutkimushenkilöstöä sekä loput muuta hallinto- ja tukihenkilöstöä.

Sivistystyönantajat julkaisi Suomen ensimmäisen koulutus- ja tutkimusalan barometrin, jolla alan toimijat arvioivat toteutunutta ja tulevaa kehitystään. Barometri toteutettiin syyskuun lopulla 2019. Vastaajat edustavat yksityisiä koulutuksen järjestäjiä perusopetuksesta korkeakouluihin.

Harri Hietala p. 050 0789906
Ekonomisti, Sivista