» Tiedotteet » Hallituksen talousarvioesitys antaa hyvät eväät koulutuksen kehittämiseen – osaamistason noston edellyttämät opiskelijamäärälisäykset jäivät vajaiksi

Sivistystyönantajat on tyytyväinen siitä, että hallituksen esitys vuoden 2020 talousarvioksi kääntää koulutuksen rahoituksen nousuun. Täysimääräiset indeksikorotukset kaikilla koulutusasteilla ovat tervetulleet. Kustannustason nousua vastaavat tarkistukset nostavat koulutuksen kokonaisrahoitusta noin 140 miljoonaa turvaten nykyistä volyymia.

Sivistystyönantajat katsoo, että ammatillisen koulutuksen osalta tulevaisuus näyttää vähän valoisammalta. 80 miljoonan lisärahoitus opetus- ja ohjaushenkilöstön palkkaamiseen sekä tukitoimiin on tervetullut lisä. Kaksi kolmasosaa ammatillisessa opiskelevista on aikuisia. Sivistystyönantajat muistuttaa samalla, että jokaisen oppilaitoksen tilanne on erilainen niin talouden kuin opiskelijarakenteen osalta. Tämän vuoksi kriteereiden täytyy olla läpinäkyviä ja rahoituksen koko oppilaitoskenttää hyödyntäviä.

– Olisimme mielellämme nähneet laitettavan panostuksia myös ammatillisen koulutuksen reformin tukemiseen, sillä erityisesti reformin toimeenpano on kärsinyt samanaikaisista leikkauksista, johtaja Laura Rissanen toteaa.

Sivistystyönantajat kiittää hallitusta siitä, että budjettiriihessä lunastettiin hallitusohjelman odotukset ja käännettiin korkeakoulurahoitus pitkän leikkauskierteen jälkeen nousuun. Perusrahoituksen noston lisäksi täysimääräiset indeksikorotukset turvaavat osaltaan korkeakoulujen nykyistä toimintaa.

– Hallitusohjelma asettaa korkeakouluille paljon uusia vaateita, kuten jatkuvan oppimisen edistäminen ja aloituspaikkojen lisääminen. Näihin ei opetus- ja kulttuuriministeriön esityksestä huolimatta lisärahoitusta osoitettu, Rissanen huomauttaa.

– Positiivista on sekin, että koulutusperäistä maahanmuuttoa halutaan helpottaa. Oleskeluluvan myöntäminen koko tutkinnon suorittamisen ajaksi sekä valmistumisen jälkeisen luvan pidentäminen kahteen vuoteen ovat erittäin tervetulleita uudistuksia, samoin lupakäytäntöjen helpottaminen.

johtaja Laura Rissanen, 041 540 4505
ekonomisti Harri Hietala, 0500 789 906