» Lausunnot » Sivista sivistysvaliokunnan kuultavana kuluttajansuojalain muutoksista

Sivista sivistysvaliokunnan kuultavana kuluttajansuojalain muutoksista

Sivista osallistui eduskunnan sivistysvaliokunnan kuulemiseen hallituksen esityksestä kuluttajansuojalain muutoksista. Kuluttajansuojalakiin esitetään säädettäväksi eräistä henkilöön kohdistuvista palveluista. Lakiin sisällytettäisiin varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluja siinä tapauksessa, kun palvelun tarjoaja tulkitaan elinkeinonharjoittajaksi.

Sivista katsoo, että henkilöön kohdistuvista palveluista säätäminen on tarpeellista, ja selkeyttää monilta osin kuluttajansuojaan liittyviä käytäntöjä. Sivista katsoo kuitenkin, että ehdotetussa lain soveltamisalassa on joiltain osin tarkentamisen tarvetta varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluiden osalta. Erityisen ongelmallisena Sivista pitää sitä, että ehdotettu muutos kuluttajansuojalakiin asettaisi varhaiskasvatustoimijat erilaiseen asemaan suhteessa toisiinsa, kun yksityinen varhaiskasvatus kuuluisi lain soveltamisalaan toisin kuin kunnan järjestämä varhaiskasvatus.

Lue koko lausunto täältä

elinkeinopoliittinen asiantuntija Annakaisa Tikkinen, p. 040 356 6082