» Lausunnot » Sivista lausui Suomen digitaalisesta kompassista

Sivista lausui Suomen digitaalisesta kompassista

Sivista lausui työ- ja elinkeinoministeriölle Suomen digitaalisen kompassin toisesta luonnoksesta. Yleisesti Sivista katsoo, että luonnos on kehittynyt hyvään suuntaan ensimmäisen lausuntokierroksen jälkeen. Pidämme tärkeänä, että kompassi jäsentää digitalisaation kokonaisuutta ja kutsuu laajasti toimijoita mukaan ratkaisemaan digimurroksen haasteita sekä hyödyntämään nykyisiä vahvuuksia entistä määrätietoisemmin.

Avaintulos digitalisaation, datatalouden ja digivihreän siirtymän edellyttämien osaamistarpeiden tunnistamisesta ja huomioimisesta koulutustarjonnassa kaikilla asteilla on keskeinen digitaalisen osaamisen vahvistamiseksi. Sivista esittää avaintulosta kuitenkin täsmennettävän vielä siten, että se kattaisi myös kaiken koulutustarjonnan ja laajasti eri koulutusohjelmia, sillä perustaitojen ylittävän digitaalisen osaamisen on tulevaisuudessa lähtökohta useilla aloilla ja yhteiskunnan osa-alueilla.

Lue koko lausunto

Lisätietoja: elinkeinopoliittinen asiantuntija Annakaisa Tikkinen, p. 040 356 6082