» Uutishuone » Blogi » Tulevaisuuden ammattikorkeakoulutus – mitä se on, missä se on, ja millaista se on?

Tulevaisuuden ammattikorkeakoulutus – mitä se on, missä se on, ja millaista se on?

Oona Löytänen

Näitä kysymyksiä olen pohtinut mielessäni useaan otteeseen viimeisen muutaman vuoden aikana. Onko se edelleen lähtökohtaisesti tutkintokoulutusta, vai pienempiä osaamiskokonaisuuksia, joilla vastata jatkuvan oppimisen haasteisiin? Järjestetäänkö se verkossa paikasta riippumattomana, perinteisesti lähiopetuksena vai hybridinä? Onko se ajasta riippumatonta ja joustavasti eri alustoilta löytyviä kiinnostavia kokonaisuuksia eri korkeakouluista – ehkä jopa maailmanlaajuisesti? Projekteja työelämän kanssa, tai parempaa aiemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista?

Ammattikorkeakoulutus koulutuskentän edelläkävijänä

Saatan olla puolueellinen, mutta näen ammattikorkeakoulutuksen jo tällä hetkellä koulutuskentän edelläkävijänä. Jatkuvan oppimisen haasteisiin ja työelämän muutoksiin on pyritty vastaamaan erilaisilla täydennyskoulutuksilla jo pitkään. Maailma kuitenkin muuttuu, ja edelläkävijänä pitää pysyä myös jatkossa vastaten tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Jatkuva oppiminen on läsnä meidän kaikkien tulevilla urapoluilla, ja on varmasti yhteinen tahtotila, että siihen liittyvät kokonaisuudet mahdollistetaan joustavasti ja työelämän ohessa helposti suoritettavaksi.

Koulutuspoliittisessa selonteossa linjattiin itselle mielenkiintoisia kurssikokonaisuuksia voi etsiä kätevästi campus online -alustalta eri ammattikorkeakoulujen koulutustarjonnasta. Kehitettävää on kuitenkin edelleen, jotta ammattikorkeakoulutus pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin, ja mahdollistamaan korkeakoulutuksen entistä monimuotoisemmalle joukolle. Korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelma on hyvä ensiaskel tätä ajatellen, nyt se on vaan pystyttävä aidosti jalkauttamaan korkeakouluihin hakuvaiheesta opetukseen.

Korkeakouluyhteisö tukee jaksamisessa

Vaikka tulevaisuuden oppimisympäristöt ovat edelleen kysymysmerkki, ei yhteisöllisyyttä osana korkeakoulutusta voi unohtaa. Yhteisöllisyys on asia, mikä antaa korkeakouluopintoihin sen kokemuksen, että ei ole yksin. Vaikka opinnot tuntuisivat välillä puulta, antaa korkeakouluyhteisö valtavasti tukea jaksaa puurtaa loppuun saakka. Korona-aika on osoittanut meille yhteisön merkityksellisyyden sen pahimmillaan kadotessa kokonaan, ja nyt onkin aika rakentaa sitä takaisin entistä ehompana.

Ammattikorkeakoulut ovat yhteisöjä, joissa kaikki ovat yhdenvertaisessa asemassa sekä opettajien ja opiskelijoiden yhteys on aidosti välitöntä. Ammattikorkeakoulut ovat yhteisöjä, joissa opiskelijat voivat keskustella johtoportaan kanssa ja vuorovaikutusta käydään aktiivisesti opiskelijakuntien ja rehtorien välillä. Ammattikorkeakoulut ovat yhteisöjä, joissa on karsittu turhat norsunluutornit ja joilla on aito halu yhdessä kehittyä ja kehittää. Suomalainen ammattikorkeakoulutus ei ole varmasti koskaan valmis, mutta se on silti jo nyt maailman parasta. Ollaan siis yhdessä ylpeitä tästä koulutuksesta, rakentamastamme yhteisöstä katsotaan yhdessä tulevaisuuteen.

Jaa

Seuraa

Oona Löytänen

Kirjoittaja on Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry:n puheenjohtaja