» Blogi » Pinja Jylänki: Päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisia ja varhaisia akateemisia taitoja voidaan tukea liikkumisella

Pinja Jylänki: Päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisia ja varhaisia akateemisia taitoja voidaan tukea liikkumisella

Pinja Jylänki
johnny-mcclung-RjdoQxJ7-5k-unsplash

Viime vuosina on nostettu esiin huoli siitä, että lapset ja nuoret liikkuvat vähemmän ja ovat motorisesti heikompia aiempiin sukupolviin verrattuna. Samanaikaisesti on noussut huoli esimerkiksi matemaattisten ja kielellisten taitojen heikentymisestä, ja yhä useampi lapsi kouluissa ja päiväkodeissa tarvitsee tukea oppimisessaan. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että liikkumattomuus on uusi riskitekijä taitojen kehityksen kannalta.

Osana Toimi ja opi -tutkimusta (PI Pirjo Aunio & Arja Sääkslahti) tehdyssä väitöskirjassa tarkasteltiin, voiko fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen harjoittelu tukea päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisten ja varhaisten akateemisten taitojen kehitystä. Tulokset osoittivat, että lasten kognitiivisia ja varhaisia akateemisia taitoja voidaan tukea liikkumisella. Taidot kehittyvät etenkin, jos liikkuminen sisälsi motoristen taitojen harjoittelua tai jos liikkumista yhdistettiin opeteltavaan aiheeseen.

Liikkumista kannattaa yhdistää opeteltavaan aiheeseen

Väitöskirjani sisälsi kaksi kirjallisuuskatsausta, joihin valittiin mukaan yhteensä 57 aiheesta aiemmin tehtyä tutkimusta. Noin 70 prosenttia tutkimuksista oli löytänyt myönteisiä vaikutuksia motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden harjoittelusta kognitiivisiin ja varhaisiin akateemisiin taitoihin.

Vaikutuksia oli havaittu erityisesti lasten muistissa, toiminnanohjauksessa sekä kielellisissä ja matemaattisissa taidoissa. Suurimmat vaikutukset havaittiin motoristen taitojen harjoittelun seurauksena tai silloin, kun liikkumista yhdistettiin opeteltavaan aiheeseen. Tulokset puoltavat ajatusta siitä, että toisen taidon harjoittaminen, tässä tapauksessa motoristen taitojen harjoittaminen, tukee toisen taidon eli varhaisten akateemisten tai kognitiivisten taitojen oppimista enemmän kuin pelkkä määrällinen liikkumisen lisääminen.

Tutkimusten perusteella on myös suositeltavaa yhdistää eri taitojen harjoittelu keskenään, sillä yhdistetyn harjoittelun havaittiin olevan tehokkaampaa verrattuna pelkkään motoristen taitojen tai fyysisen aktiivisuuden harjoitteluun. Tutkimusala on kuitenkin verrattain uusi, ja tulosten varmistamiseksi korkealaatuista tutkimusta aiheesta tarvitaan lisää.

Harjoitusohjelma kavensi oppimiseroja varhaisissa matemaattisissa taidoissa

Kirjallisuuskatsausten pohjalta kehitettiin Toimi ja opi -harjoitusohjelma, tukemaan lapsia, joilla on haasteita varhaisten matemaattisten taitojen kanssa. Motoristen ja matemaattisten taitojen harjoitusohjelma on suunniteltu suomalaisen varhaiskasvatuksen käyttöön.

Toimi ja opi -harjoitusohjelma yhdistää matemaattisten käsitteiden harjoittelua motoristen taitojen harjoittelun kanssa. Matemaattisia suhdetaitoja kuvaavia käsitteitä, kuten enemmän ja vähemmän tai puolikas ja kokonainen, harjoiteltiin ensin lapsille luettavassa tarinassa ja sen jälkeen samoja käsitteitä otettiin osaksi motoristen taitojen harjoittelua. Harjoittelun vaikutuksia tarkasteltiin yhteensä 36 lapsella.

Harjoittelun vaikutukset olivat tutkimuksen mukaan myönteisiä. Vaikutukset näkyivät vielä noin kahdeksan viikkoa harjoittelun päättymisen jälkeen. Myös erot matemaattisissa suhdetaidoissa pienenivät kahdeksan viikon aikana harjoittelun alussa heikosti ja ikätasoisesti suoriutuvien lasten välillä, eikä ryhmien välillä ollut merkitseviä eroja enää harjoittelun loputtua. Tuloksen uutuusarvoa lisää se, että aikaisemmissa varhaisten matemaattisten taitojen harjoitusohjelmissa pitkäaikaisia vaikutuksia tai erojen kaventumista heikommin ja ikätasoisesti suoriutuvien lasten välillä ei ole usein löydetty.

Toimi ja opi -harjoitusohjelma on julkaistu kaikille avoimeen käyttöön Active Numeracy -tutkimusryhmän verkkosivuilla.

Jaa

Seuraa

Pinja Jylänki

Kirjoittaja on tutkijatohtori Oulun yliopistossa.