Lausunnot

Sivista kuultavana yhdenvertaisuuslain uudistamisesta

Sivista oli sivistysvaliokunnan kuultava yhdenvertaisuuslain uudistamisesta. Lakiesityksellä muun muassa laajennettaisiin yhdenvertaisuussuunnitteluvelvoitetta varhaiskasvatukseen sekä täsmennettäisiin ja laajennettaisiin eräitä varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjän vastuita yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Sivista pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuksen tehtävänä on yhdenvertaisuuden edistäminen, sillä jo varhaislapsuudessa ympäristöstä omaksutuilla ajattelu- ja toimintamalleilla voi olla suuri merkitys myöhemmin elämässä. Tämä toteutuu kuitenkin jo nykyisen lainsäädännön ja varhaiskasvatussuunnitelman…

Sivista lausui opetus- ja kulttuuritoimen sekä vapaan sivistystyön rahoituksen muuttamisesta

Sivista lausui opetus- ja kulttuuritoimen sekä vapaan sivistystyön rahoituslain muuttamisesta. Esityksen tavoitteena on poistaa koronapandemiasta ja siihen liittyneistä rajoituksista johtuneiden tekijöiden vaikutukset tulevien vuosien valtionosuusrahoituksen tasoon. Sivistan pitää harmillisena, että esitetty ratkaisu on kaavamainen tilanteessa, jossa pandemia on kohdellut eri aloja ja koulutusmuotoja eri tavoin. Sivista pitää esitetyn rahoituksen ongelmana  esimerkiksi sitä, että vuoden 2019…

Sivista kuultavana korkeakoulujen ja tutkimuksen rahoituksesta

Sivista oli kuultavana valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston kuultavana korkeakoulujen ja tutkimuksen rahoituksesta valtion talousarviossa. Toimme esiin, että korkeakoulutuksen reaalinen rahoitus on hieman kasvanut viime vuosina, mutta se ei ole pysynyt kasvavien tehtävien tasalla. Koulutusmäärien pysyvä nosto vaatii määräaikaisen rahoituksen sijaan pysyvää rahoitusta. Myös T&K-toimintaan on alettava panostaa nyt eikä vasta tulevaisuudessa. Muistutimme, että korkeakouluissa koulutuksen…

Sivista lausui lukiokoulutuksen laatustrategiasta

Sivista lausui opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta lukiokoulutuksen laatustrategiaksi. Sivista pitää strategiaa merkittävänä askeleena lukioiden laatutyön vahvistamisessa. Karvin toteuttaman arvioinnin (2017) mukaan koulutuksen järjestäjät kokivat suurimmiksi haasteikseen laadunhallinta- ja itsearviointikäytänteissään resurssipulan sekä toiminnan epäsystemaattisuuden. Polttavimmat tuen tarpeet liittyivät koulutukseen, resursointiin ja verkostoitumiseen eli vertaistietoon ja yhteistyöhön. Sivista katsoo, että laatustrategian laatiminen ja siihen liittyvän kehittämisrahoituksen jakaminen…

Sivista kuultavana valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2023

Sivista oli sivistysvaliokunnan kuultavana valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2023. Sivista on isossa kuvassa tyytyväinen sivistystoimialan rahoitukseen vuonna 2023. Inflaation myötä nouseva kustannustaso herättää kuitenkin huolta. Valtion T&K-intensiteetti on laskussa, mikä on tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotavoitteiden vastaista. Talousarvion jotkin erityisrahoitukset ovat hyviä, esimerkiksi vapaan sivistystyölle myönnetty 5 miljoonan euron lisärahoitus Ukrainasta tulevien pakolaisten kouluttamiseen on tärkeä yhteiskunnallinen…

Sivista kuultavana tasa-arvosuunnitteluvelvoitteen laajentamisesta varhaiskasvatukseen

Sivista oli sivistysvaliokunnan kuultavana miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta annetun lain muuttamisesta. Muutoksella laajennettaisiin tasa-arvosuunnitteluvelvoitetta varhaiskasvatukseen. Sivista kannattaa toimia tasa-arvon vahvistamiseksi, mutta emme näe suunnitteluvelvoitetta tehokkaana keinona tähän. Nykyisten suunnitelmien sisältöjen kehittäminen sekä erilaisten toimintamallien luominen varhaiskasvatuksessa tehtävän tasa-arvotyön tukemiseksi olisi suunnitteluvelvoitteen laajentamista vaikuttavampi keino vahvistaa edellytyksiä tasa-arvon edistämiseksi. Toimme kuulemisessa lisäksi esiin ehdotuksen alimitoitetun…

Sivista lausui perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin arviointikriteereistä

Sivista lausui Opetushallitukselle luonnoksesta perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin arviointikriteereistä. Yleisesti pidämme kriteerien esitystapaa sekä kieltä selkeänä. Kriteerien esitystapa vastaa perusopetuksen päättöarvioinnin kriteeristöä ja ne konkretisoivat opetussuunnitelmassa esitettyjä tavoitteita. Keskeinen haaste kriteereissä on niiden suuri määrä. Luokanopettaja vastaa monen oppiaineen arvioinnista, jolloin kokonaisuus käy hyvin laajaksi. Sivista toivoo opetussuunnitelman perusteiden käsittelyn yhteydessä tarkasteltavan, olisiko oppimisen tavoitteita…

Sivista lausui tuva-koulutuksen järjestämisestä erityisen vaativan tuen oppilaille

Sivista lausui opetus- ja kulttuuriministeriölle opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 29 ja 50 §:n muuttamisesta. Otimme kantaa tutkintoon valmentavan koulutuksen järjestämisestä vaikeimmin kehitysvammaisille oppijoille. Ehdotus on luonteeltaan tekninen ja täsmentää sitä, että erityisen vaativan tuen oppilaille tuva-koulutusta voi järjestää vain ammatillinen oppilaitos, jolla on luvassaan määritelty velvollisuus järjestää koulutusta vaativaan erityiseen tukeen oikeutetuille opiskelijoille….

Sivista lausui kolmansien maiden tutkijoiden oleskelulupien pidennyksestä

Sivista lausui työ- ja elinkeinoministeriölle kolmansien maiden tutkijoiden oleskelulupien pidennyksestä. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että tutkijalle myönnettävien oleskelulupien voimassaoloaikaa pidennettäisiin kahdesta neljään vuoteen. Sivista kannattaa esitystä, mutta esittää oleskeluluvan voimassaoloajan pidentämistä neljän vuoden sijasta viiteen vuoteen.

Sivista lausui Suomen digitaalisesta kompassista

Sivista lausui työ- ja elinkeinoministeriölle Suomen digitaalisen kompassin toisesta luonnoksesta. Yleisesti Sivista katsoo, että luonnos on kehittynyt hyvään suuntaan ensimmäisen lausuntokierroksen jälkeen. Pidämme tärkeänä, että kompassi jäsentää digitalisaation kokonaisuutta ja kutsuu laajasti toimijoita mukaan ratkaisemaan digimurroksen haasteita sekä hyödyntämään nykyisiä vahvuuksia entistä määrätietoisemmin.  Avaintulos digitalisaation, datatalouden ja digivihreän siirtymän edellyttämien osaamistarpeiden tunnistamisesta ja huomioimisesta koulutustarjonnassa…