Blogi

Yhdessä tekemisen välttämättömyys

Olemme syksyn kuluessa tavanneet teitä, yhteistyökumppaneitamme ja jäseniämme. Olemme käyneet keskustelua suomalaisen koulutusjärjestelmän tulevaisuudesta ja siinä samalla toki myös nykyisyydestä. Täsmällisesti sanottuna olemme olleet kiinnostuneita näkemyksistänne, jotka ovat toimineet syötteinä kun työstämme parhaillaan suomalaisen koulutusjärjestelmän visiota. Lukuisten tapaamisten lisäksi haimme ajatuksianne muun muassa Dare to Learn – tapahtuman workshopissamme ja lisäksi toteutimme laajan kyselyn. Kiitos…

Tohtorikoulutuksessa on yrittäjyyden piirteitä

Jatko-opintojen aloittaminen tapahtui osittain sattumalta, niin kuin monet myöhemmätkin vaiheet työurallani. Olin saanut valmiiksi maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa puhtaasta matematiikasta, mutta halusin perehtyä enemmän myös soveltavaan matematiikkaan. Silloinen Teknillinen korkeakoulu ja diplomi-insinöörin opinnot tuntuivat hyvältä vaihtoehdolta. Onneksi TKK:n hallinnossa tilannettani mietittiin avarakatseisemmin. Keskusteluiden jälkeen tulevan laitokseni esimiehen kanssa päädyimme siihen, että oppisin eniten uutta, jos…

Tieteen yllä on pulmallinen näkymättömyysviitta

Lehden sivulta tuijottaa kuumeinen mies. Kyseessä on Akseli Gallen-Kallelan kauan kadoksissa ollut, mutta vastikään löytynyt teos Haavakuume. Nimi tarkoittaa haavan tulehtumisesta johtuvaa kuumetta. Se voi pahimmillaan aiheuttaa verenmyrkytyksen, kuolion ja johtaa jopa kuolemaan. Miehen tuskainen olotila välittyy maalauksesta vahvasti. Nykyään meillä on tulehtuneiden haavojen hoitoon antibiootit. Vuonna 1889 sellaisia ei ollut vielä olemassa. Louis Pasteur…

Kehittävää arviointia ja arvioinnin kehittämistä

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointivirasto. Se toteuttaa koulutuksen arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Pääarviointimuodot ovat oppimistulosten arvioinnit, laatujärjestelmien arvioinnit ja auditoinnit sekä erilaiset teema- ja järjestelmäarvioinnit. Varsinaisen monipuolisen arviointitoiminnan lisäksi Karvi tukee opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä sekä korkeakouluja arviointia ja laadunhallintaa koskevissa asioissa. Karvin toimintaa ohjaavat Karvin strategia ”Ennakoivaa ja vaikuttavaa arviointia” sekä opetus-…

Mihin haemme ratkaisua oppivelvollisuutta pidentämällä?

Nyt käydään keskustelua siitä, pitäisikö oppivelvollisuutta pidentää vai ei. Vastausta etsittäessä tulee tarkkaan pohtia, mihin ongelmaan ollaan hakemassa ratkaisua. Yleensä yhden ongelman takaa paljastuu muita tekijöitä ja myös ratkaisukeinoja löytyy useita. Mistä siis puhumme, kun puhumme oppivelvollisuudesta? Suomessa vakituisesti asuvilla lapsilla on lakiin perustuva oppivelvollisuus. Se tarkoittaa velvollisuutta hankkia perusopetuslaissa ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritelty…

Onko sivistyksen ja oppilaitosten syytä olla huolissaan!?

Suomi kuuluu maailman ranking-mittauksissa hyvin monissa teemoissa TOP-5:een. Kirkkain kruunu on maailman paras koulutusjärjestelmä, josta haetaan oppia kaikista maanosista. Taloussuhdanteet ovat parantumassa ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen. Onko kenenkään syytä olla huolissaan? Kyllä ja ei. Suomessa on pitkään jatkunut julkisen talouden yli varojen eläminen. Kestävyysvaje on noin 10 miljardia euroa, minkä vaikutukset ovat jo heijastuneet ja heijastunevat…

Koulutustasojen välillä tarvitaan vuoropuhelua – puhukaa keskenänne

Työllisyysaste. Osaamisen taso, työurien pituus, elinikäinen oppiminen. Vaikeita ja toisiinsa aina monella tavalla liittyviä asioita. Ja korkeakoulutukseen osallistuvien osuus väestöstä, tai koulutustason nosto, esimerkiksi. Tuollaisten käsitteiden pohjalta voidaan lanseerata vaikkapa toisen asteen ammatillisen koulutuksen uudistus, tai lukiouudistus. Nyt pikavauhtia tekeillä olevan lukiouudistuksen tavoitteena sanotaan olevan “lisätä lukion vetovoimaa yleissivistävänä ja korkeakouluihin jatko-opintokelpoisuuden antavana kouluna, vahvistaa…

Koulutus ja tutkimus ovat suuressa roolissa muutokseen sopeutumisessa ja muutoksen tekijöinä

Digitalisaatio, globalisaatio ja jakamistalous. Tuttuja sanoja, joiden takana on monimutkaisia ilmiöitä. Muutosvoimia, jotka tuovat elämäämme paljon mahdollisuuksia ja myös uhkia. Niiden myötä työtehtäviä poistuu ja uusia tulee tilalle, kilpailu kiristyy, mutta avaa myös yksittäisille ihmisille enemmän valinnan mahdollisuuksia vaikkapa palveluissa. Muutokseen sopeutumisessa ja muutoksen tekijöinä koulutus ja tutkimus ovat suuressa roolissa. Ne antavat yksilölle ja…

Faktoja virheellisten väitteiden sijaan

Ohjaajien ja opettajien tehtävien käsittely on pohjautunut enemmän virheellisiin väitteisiin ja virheelliseen sopimusten tulkintaan kuin todellisiin faktoihin. Virheellistä tietoa on levitetty OAJ:n toimesta niin julkisuuteen kuin Hyrian sisälle toimitetuilla tiedotteilla. Olemme pyrkineet saamaan asiaan yhteistä näkemystä ja ulostuloa palkansaajapuolen kanssa mutta tähän ei ole ollut halukkuutta, joten olemme pakotettuja oikaisemaan esitettyjä virheellisiä väitteitä. Yksittäisten, liittomme…

Nuoret viihtyvät koulussa ja hoitavat hommansa – aikuinen, älä synkistä, vaan kannusta!

Kaikki aikuiset tunnistavat ilmiön. Innokkaasta pikkulapsesta kasvaa maailmaa kriittisestikin tarkkaileva nuori, jatkaakseen vielä kasvua aikuisuuden maailmaan. Kasvaminen ei ole yleensä kenellekään helppoa. Jotkut oireilevat rajummin kuin toiset. Kaikki tarvitsevat tukea, kannustusta ja ohjausta. Lapsuuden ja nuoruuden kasvun rinnalla kulkee oppiminen, koulussa käyminen ja valintojen tekeminen. Punaisena lankana on kysymys siitä, mikä minusta tulee isona. Kasvukivut,…