Blogi

Faktoja virheellisten väitteiden sijaan

Ohjaajien ja opettajien tehtävien käsittely on pohjautunut enemmän virheellisiin väitteisiin ja virheelliseen sopimusten tulkintaan kuin todellisiin faktoihin. Virheellistä tietoa on levitetty OAJ:n toimesta niin julkisuuteen kuin Hyrian sisälle toimitetuilla tiedotteilla. Olemme pyrkineet saamaan asiaan yhteistä näkemystä ja ulostuloa palkansaajapuolen kanssa mutta tähän ei ole ollut halukkuutta, joten olemme pakotettuja oikaisemaan esitettyjä virheellisiä väitteitä. Yksittäisten, liittomme…

Nuoret viihtyvät koulussa ja hoitavat hommansa – aikuinen, älä synkistä, vaan kannusta!

Kaikki aikuiset tunnistavat ilmiön. Innokkaasta pikkulapsesta kasvaa maailmaa kriittisestikin tarkkaileva nuori, jatkaakseen vielä kasvua aikuisuuden maailmaan. Kasvaminen ei ole yleensä kenellekään helppoa. Jotkut oireilevat rajummin kuin toiset. Kaikki tarvitsevat tukea, kannustusta ja ohjausta. Lapsuuden ja nuoruuden kasvun rinnalla kulkee oppiminen, koulussa käyminen ja valintojen tekeminen. Punaisena lankana on kysymys siitä, mikä minusta tulee isona. Kasvukivut,…

Ammatillisen koulutuksen uudistus onnistuu, jos ammatillinen opettaja onnistuu

Ammatillisen koulutuksen uuden lain periaatteina ovat asiakaslähtöisyys ja osaamisperusteisuus. Käytännössä työn tuloksia mitataan opiskelijoiden valmistumisella ja työllistymisellä tai jatko-opintoihin siirtymisellä. Muutos aikaisempaan on radikaali ja tulosten saavuttaminen vaatii onnistuakseen ammatillisen opettajan työn kriittistä arviointia ja kehittämistä. Opettajan työn ydin on aina ollut autonomisuuden oletus. Tutkija Kimmo Mäki Haaga – Helian ammattikorkeakoulusta kiteyttää asian hyvin: ”…

Työelämä ei kehity vain riskejä poistamalla

Siivosin kesäloman päätteeksi työhuonettani sekä töissä että kotona. Näiden arkeologisten kaivausten yhteydessä paljastui kokonaisia kerrostumia erilaisia kirjoituksia työhyvinvointiin liittyen, aina 90-luvun puolivälistä alkaen. Suurin osa teksteistä oli edelleen erinomaisen osuvia. Ne käsittelivät mm. johtamista, esimiestyötä, työyhteisötaitoja, palautteen antamista, joustojen tarvetta, jatkuvaa oppimista ja terveellisten elintapojen edistämistä. Kutakuinkin kaikki työelämän kehittämiseen tarvittava viisaus on ollut kasassa…

Seminaari kuoli – eläköön seminaari

Harpomme sisään Kaapelitehtaalle. Tarkoituksemme on käynnistää siellä koulutusjatkumon visiotyö. Workshopimme alkaa kohta tilaisuudessa, joka on saanut nimekseen Dare to Learn. Sen vastuutaho on nuorista koostuva Sivistyskiihdyttämö, joka edistää elinikäistä oppimista. Seuraavana päivänä hymyilytti. Päässä surrasi ajatuksia. TÄTÄ koulutussektori on kaivannut! Mielikuva koulutuksesta ja oppimisesta päivittyi ja nuortui syyskuisten hetkien aikana. Oppiminen on kivaa! KYLLÄ VAAN!…

Yhteinen korkeakoululaki on arvokas mahdollisuus, vaikka ei visio olekaan

Opetus- ja kulttuuriministerin käynnistämä korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visiotyö alkaa olla loppusuoralla. Tavoitteena on ollut muodostaa yhteistä näkymää reilun kymmenen vuoden päähän. Työ on ollut tarpeellinen ja kaivattu jo siksikin, että rahoitusleikkaukset ovat hallinneet viime vuosien korkeakoulukeskustelua. On syytä muistuttaa mieliin, miksi koulutus on suomalaiselle yhteiskunnalle arvokasta ja mitä korkeakoulujen toiminnalla tavoitellaan. Ministeriö järjesti viimeisen isomman…

Hyvä johtaminen vaatii asennetta ja työkaluja

Muutokset haastavat johtamisen. Hyvä johtaminen on mahdollista muuttuvissa tilanteissa, kun asenteet ja työkalut ovat kunnossa. Toimintaympäristön muutokset eri muodoissaan vaikuttavat johtajuuden haasteisiin. Kaikkiin muutoksiin johtajat ja esimiehet eivät pysty itse vaikuttamaan, mutta taitava esimies huomioi toimintaympäristön tekemisessään. Hyvään johtamiseen liitetään usein mm. oikeudenmukaisuus, ihmisläheisyys, kuuntelutaito, ja kyky puuttua vaikeisiin tilanteisiin. Hyvään johtamiseen kuuluu myös tavoitteiden…

Koulutuksen arvonlisäverotus ja koulutuspolitiikka eivät kohtaa MBA-opinnoissa

Ulkomaisten korkeakoulujen ja niiden franchising-kumppaneiden toiminta Suomessa nousee aika ajoin keskusteluun. Ulkomaisten korkeakoulujen koulutustoiminta maassamme on toistaiseksi ollut varsin vähäistä ja pienimuotoista. Suomen korkeakoulujärjestelmän korkean laadun, kattavuuden ja opiskelijoille maksuttoman korkeakoulutuksen vuoksi maamme ei ole ollut kiinnostava markkina kansainvälisille korkeakoulutuksen tarjoajille. Ulkomaista tarjontaa on ollut lähinnä erilaisissa MBA-ohjelmissa, jotka ovat jo työelämässä oleville suunnattuja laajoja…

Ammatillisen koulutuksen näytön paikka on nyt

Ammatillisen koulutuksen reformi vastaa työelämän muutoksiin. Ihan uudestaan ei pyörää tarvitse keksiä, vanhasta järjestelmästä, erityisesti aikuiskoulutuksen puolelta, on poimittu parhaat palat nuorten koulutuksen uudeksi perustaksi. Opintojen suoritustapa on jatkossa yksilöllinen ja osaamisen hankkimisen keinot vaihtelevat. Enää ei kaikkia oppijoita viedä saman putken läpi, vaan painopiste siirtyy yksilöllisen osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Taitojen hankintatavalla ei ole…

Syysaamu kirpeä koittaa – rehtorin ajatuksia lukuvuoden alkuun

Koulutyössä on kuvaannollisia yhtymäkohtia maanviljelyyn. Paitsi, että kasvatamme versoista täysimittaisia yksilöitä, noudatamme tiettyä ulkoisilta puitteiltaan toistuvaa vuodenkiertoa. Kun suvivirsi on vaiennut, ylioppilaslakit on painettu päähän ja sekä oppilaat että opettajat ovat kirmanneet kesälomalle, alkaa kouluissa hieman toisenlainen kuhina. Koulutalon täyttävät remonttimiehet ja perussiivousta tekevät siivoojat. Kalusteita uusitaan ja erilaisia kesätaukoon siirrettyjä huoltotoimia tehdään. Rehtorit huokaisevat…